Rally

Endast en klass i Rally JSM

Rally Lima inleder en ny era vad gäller Junior-SM. Förare – 24 år eller yngre – tävlar om ett enda guld med 2-hjulsdriven bil.

Tidigare har två juniormästare korats, men nu slås alla 2-hjulsdrivna bilar ihop till en klass utifrån totalplaceringen i tävlingen och endast ett JSM-guld ska delas ut. Oavsett vilken motor det sitter i den 2-hjulsdrivna bil junioren kör.

– Bakgrunden är att Riksidrottsförbundet (RF) vill höja statusen på SM och JSM generellt inom alla landets sporter. RF önskar minst tio startande i varje klass för att få ett värdigt SM, och det har svensk bilsports förbundsstyrelse tagit till sig, säger Benny Cronert i Rallyutskottet.

Mästerskapet drar igång med Rally Lima den 4 februari. Snabbaste junior över de 13,4 milen får 25 poäng, tvåan 22, trean 20 och fyran 18. Sedan är det fallande skala ned till en poäng.– Tidigare var differensen mellan första och andra plats större. Nu blir det mer värt att komma i mål för du kan ta viktiga poäng även om du får en punka mot slutet och ändå väljer att traggla dig i mål, fortsätta Cronert.

– Dessutom får vi fler startande med en hopslagen klass.

Patrik Hallberg och co-driver Mikael Ståhl. Foto: GK Door Team Sweden

En som satsar på full JSM-säsong är Patrik Hallberg, Haninge. Trots sina 18 år har han två JSM-guld i crosskart och ett JSM-brons den gångna säsongen i rally, klass Nationell 2wd. Under SM-veckan vinter körde han crosskart Xtreme och tog hem ett nytt guld.

– För mig spelar det ingen roll egentligt om klasserna slås samman till ett JSM-tecken. För det är kul med mer konkurrens, med fler förare, säger Hallberg.

I Rally Lima ska han köra en Ford Fiesta Rally4 för att i första hand bygga erfarenhet.

– Jag har aldrig tävlat i rally på is, så även om jag gärna vill vinna har det inte högsta prio den här gången, fortsätter Hallberg.

Förare som fyller 24 år eller mindre under 2023 räknas som juniorer och kör de en fram- eller bakhjulsdriven bil tävlar de om JSM, oavsett motorstorlek.

– Tidigare togs ett beslut om att sänka juniortaket ytterligare, men det mötte så mycket kritik att maxåldern 24 år blir kvar, avrundar Benny Cronert.