Racing

Rekordstor tävling när SPVM gästade Rudskogen

Sportvagnsmästerskapet körde årets andra deltävling på den norska banan Rudskogen under tävlingen Asfalt Supercars. Det var 260 förare anmälda till tävlingen och därmed var det den största racingtävlingen i Norges historia!

Helgens största startfält; Roadsport C by Nankang tillsammans med MX-5 Standard Cup.

Roadsport C

Roadsport C och MX-5 Standard Cup kördes tillsammans och bildade helgens största heat med 34 bilar. Roadsport A & B samt Verktygsboden Modsport III körde som vanligt ihop medan resterande SPVM-klasser inlemmades i de norska klasserna.

SPVM fick efter norsk modell köra tre race under helgen i stekande sol. David Malmberg tog pole i Roadsport C by Nankang före Torkel Kristensson och Thomas Ohlsson. Christoffer Waern kom till start i Gunnar Perssons bil och var snabbast i MX-5 Standard Cup före David Stomberg och Lars Hultman. Malmberg tog starten, men Kristensson försökte pressa sig förbi på yttern in i första kurvan. Malmberg höll sitt spår och ledningen i några varv, men sedan tog sig Kristensson förbi och vann före Malmberg och Ohlsson. Dessa tre var i en klass för sig, men det var fina fighter längre ned i fältet också.

I andra racet var Kristensson mest på hugget och tog ledningen direkt. Malmberg höll på att tappa andraplatsen till Ohlsson, men lyckades försvara sig. Kristensson vann före Malmberg och Ohlsson. Malmberg fick sin revansch när han vann det tredje racet före Kristensson och Ohlsson.

Waern vann standardklassen i första racet och klättrade så högt som 12:e plats totalt. Stomberg kom tvåa och Hultman kom trea. I andra racet klättrade Waern till tionde totalt när han vann före Stomberg och Tommy Finell. Det blev samma prispall i race tre som i race två. Waerns kommentar till helgen var: – Nu har Gunnar också en vinnarbil!

Roadsport A & B

Skåningarna Magnus Mårtenson och Jerker Flink hade tagit den långa färden till Norge och fort gick det. Mårtenson tog pole i Roadsport A före Flink. Mårtenson drog upp ett tempo som inte ens Flink orkade rå på. Mårtenson vann första racet före Flink och Lars Macklin, men faktum var att Flink satte det snabbaste varvet i racet! Dock fick han inte någon glädje av det då han inte kunde köra de resterande racen… Mårtenson vann det andra racet före Macklin och Gunnar Östlund. Det blev samma pall i tredje racet. Max Lindblom var ensam deltagare i Roadsport B.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsport I placerades i det snabbaste norska GT-heatet och det blev verkligen tufft motstånd! Samuel Johansson var bäst av svenskarna, trots att han besökte banan för första gången.

– Jag försöker hänga på de norska förarna för att lära mig spåret, men de kör ju bara ifrån mig så det är inte så lätt. Jag inser att det går att åka ännu fortare bara man får lite rutin, sa Johansson.

Johansson tog ledningen i svenskklassen, men han fick kämpa bra för att hålla Jonas Jansson bakom sig. Dock tappade Jansson en placering till Toni Berggren. En bil fick oljeläckage och parkerade på banan. Då förarna inte respekterade gulflaggorna, där funktionärerna var ute och jobbade på banan, rödflaggades heatet! Johansson fick segern före Berggren och Jansson. De norska vidundren är snabba, men sköra. Nästan halva startfältet saknades när de ställde upp för andra racet, men svenskarna kom till start. Johansson vann igen och han kom på fjärde plats totalt. Berggren kom tvåa och Jansson trea. Johansson vann även det tredje racet före Jansson och Bosse Johansson, sedan Berggren tvingats bryta.

Det var lika tufft för förarna i Verktygsboden Modsport II som fick köra tillsammans med Norsk GT3. Björn Axelsson var snabbast av svenskarna i kvalet. Axelsson ledde svenskligan i racet, men Joel Thorén var på hugget och försökte ta sig om. Han gjorde ett försök ned i Angsten och sedan laddade han ordentligt ned mot Slaktaren, men det slutade tyvärr med att bilarna krokade i varandra. Andreas Ekvall tackade för bjudningen och vann första racet före Thorén och Axelsson. Det blev nya kämpatag i andra racet där Thorén vann före Axelsson och Ekvall. Axelsson fick sin revansch då han vann det tredje racet före Thorén och Ekvall.

Jonas Gräf var klart snabbast i kvalet i Verktygsboden Modsport III och han vann det första racet före Anders Ekdahl och Gustav Larsson. Det blev exakt samma prispall i alla tre heaten.

RS

Endast två RS-bilar kom till start och de placerades tillsammans med Shortcar och Seven Racing. Norrmännen var oroliga att svenskarna skulle köra åttor runt dem, varför de fick starta sist! Bo Eliasson lyckades klättra tolv platser och körde i mål på en total åttonde plats när han vann RS, medan Christoffer Törnkvist bröt. Törnkvist ville inte vara sämre, för i andra racet klättrade han till sjunde plats totalt när han vann före Eliasson. Norrmännen hade inte planerat att köra ett tredje race för Shortcar och Seven Racing. Svenskarna fick frågan om de ville köra ett eget race med två bilar, men de avstod.

Det blev en trevlig tillställning och SPVM-förarna hoppades på att få komma tillbaka nästa år igen. Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, första helgen i juli.

Text och bild
Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se