Racing

SPVM-Final i Falkenberg

Sportvagnsmästerskapet körde sin traditionella final tillsammans med Racinghistoriska klubben under Falkenberg Classic i strålande sol. SPVM mönstrade ett riktigt bra startfält.

Mäktigt startfält i Roadsport C.

Roadsport C, med alla sina Mazda Miator, var så många till antalet att arrangören tvingades söka dispens för att alla skulle få starta! 30 bilar kom till start till sist och vi såg fram mot en riktig holmgång mellan årets båda giganter Christoffer Waern och Erik Blixt. Dessa startade från första ledet och sedan var kampen igång. Men då hade de inte räknat med den snabbe Skåningen Oskar Jakobsson. Han smög sig upp och vann före Waern och Blixt! I mästerskapet hade nu Waern och Blixt exakt lika poäng, årets absolut sista race skulle fälla avgörandet! Som vanligt vände de på topp sex, varför Niclas Larsson startade från pole. Blixt var mest på hugget och han övertog ledningen redan på det första varvet. Waern tog sig snart ikapp och förbi Blixt. Väl i ledning kunde Waern sakta men säkert utöka sin ledning. Han hade bättre flyt med varvningarna än Blixt och luckan blev bara större och större. Waern vann med dryga 10 sekunder före Blixt och Lars Olsson. Waern vann därmed klassen i år igen.

Christoffer Waern vann sista racet i Roadsport C före Erik Blixt och Lars Olsson och därmed försvarade Waern sitt mästerskap.

Roadsport A & B kördes tillsammans med Modsport III. Dag Löfqvist var mest på hugget och han vann första racet före Björn Axelsson och Magnus Mårtenson. Jonas Jonsson vann B före Michael Stegmann och Ulf Andersson. Anders Träff vann Modsport III före Lars Olsson och Anders Ekdahl. Andra racet blev en ny triumph för Löfqvist före Mårtenson och Axelsson. Stegmann vann B före Jonsson och Max Lindblom.

Dag Löfqvist vann dubbelt i Roadsport A.

Olsson vann Modsport III före Petter Sångberg och Ekdahl. Det blev en dramatisk avslutning av racet. ”Nisse” Hellqvist snurrade i chikanen och Ulf Andersson hade inte en chans att väja. Han mer eller mindre frontade Hellqvist och bilen studsade upp i luften. Båda förarna klarade sig oskadda, men det såg dramatiskt ut! I tabellen hade Björn Nyman öppnat säsongen bäst i Roadsport A, men Mårtenson kom smygande mer och mer och kunde till sist vinna även detta år. Jonas Jonsson hade en stabil resa genom hela säsongen i Roadsport B. Gustav Larsson tog hem Modsport III.

Gustav Larsson vann Verktygsboden Modsport III.
Jonas Jonsson tog hem Roadsport B.

Verktygsboden Modsport I & II kördes ihop. Jonas Jansson ledde första racet från start till mål och han vann före Bengt Johansson. Toni Berggren vann klass-II och kom trea totalt. Melwin Nilsson debuterade i en Camaro och kom trea i klass -I. Niklas Mårtensson kom tvåa i klass-II före Fredrik Ström. Jansson vann andra racet före Berggren, som vann klass-II före Mårtensson och Ström. Jansson vann klass-I före Kent Johansson i sitt nya värstingbygge och Patrik ”Putte” Larsson. Jansson vann mästerskapet i klass-I och Berggren vann klass-II.

Jonas Jansson vann Verktygsboden Modsport I.

Johan Kylberg vann RS-klassen i sin moderna Wolf, men han pressades inledningsvis av Mats Hildingsson som fick nöja sig med andraplatsen. Hans Johansson tog hand om tredjeplatsen och var därmed redan klar mästare i RS-klassen. Kylberg vann även det avslutande racet före Monika Arvidsson och Hildingsson.

Hans Johansson försvarade titeln i RS.

I Clubman hade Hasse Tullsten möjlighet att försvara sin titel, men då krävdes dubbelseger! Han ledde första racet när kopplingen havererade. Han lyckades hanka sig i mål utan att använda koppling och lyckades rädda segern före Pär Fredriksson och Mikael Aagaard. Tullsten var beredd att kasta in handduken, men kompisarna sa till honom att han skulle prova att starta från depån och se hur långt det skulle räcka i andra racet. Finalracet gick tidigt på morgonen och nattens dimma hade gjort banan fuktig och hal. Det var inte så bra förutsättningar för Tullsten som stod längst upp i depån. Det gällde att tajma starten. De tog det väldigt försiktigt och startfältet var redan nere i chikanen innan Tullsten hade lämnat depån. Han fick köra helt ensam under större delen av racet och han började misströsta, han var ju tvungen att köra upp sig för att kunna vinna racet. Alldeles de sista varven fick han så äntligen syn på sina närmaste konkurrenter och han lyckades ta sig förbi dem alla och vinna före Fredriksson och Pete Roberts. Vilken känslosam seger för Tullsten som därmed kunde försvara titeln med minsta möjliga marginal!

Hasse Tullsten lyckades ta en dubbelseger trots trasig koppling och därmed vinna Clubmanklassen med minsta möjliga marginal.

Toni Berggren blev årets Sportvagnsmästare då han plockade flest poäng av alla med tio segrar i elva lopp.

Toni Berggren blev årets Sportvagnsmästare.