Rallycross

Inställt på Lydden Hill

VM-tävlingen i rallycross på Lydden Hill blev minnesvärd – men av fel anledning. Det blev ingen tävling alls.

– Det är första gången under mina 35 år inom motorsporten som vi åker hem utan att ha fått köra ett enda varv, säger Tommy Kristoffersson, teamchef i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.

På fredagsmorgonen bröt en brand ut i depån hos Special ONE Racing Team. Hela teamets utrustning förstördes, inklusive de båda tävlingsbilarna. Inga människor skadades, men de materiella skadorna blev stora.

– Först och främst går våra tankar till teamet som har mist sina två tävlingsbilar och all annan utrustning. Vi känner varandra bra och har ett gott samarbete mellan teamen. Alla vet hur oerhört mycket tid, pengar och arbete som har lagts ner för att få fram bilarna.

Efter branden fattades beslut om att ställa in lördagens tävlingar i World RX1 i väntan på en utredning från batteritillverkaren. Sent på lördagskvällen kom sedan nästa besked, att även söndagens körning ställdes in, av säkerhetsskäl, eftersom man inte hade kunnat fastställa orsaken till branden.

– Jag är förstås superbesviken att det inte blev något race, säger Tommy som fick tre helt overksamma dagar på banan i sydöstra England.

– Vi är här för att tävla och så får vi istället gå här och göra ingenting. Det är klart att det är frustrerande.

Johan Kristoffersson fick därför inte chansen att utöka sin ledning i förarmästerskapet, eller att tillsammans med Ole Christian Veiby försvara positionen i teammästerskapet. Inte heller blev det någon VM-debut för norrmannen Sondre Evjen, som skulle ha hoppat in i teamets tredjebil.

För den nya elektrifierade VM-serien är den inställda deltävlingen ett bakslag.

– Det är klart att det kommer att diskuteras, men man ska komma ihåg att det är första gången en olycka av det här slaget inträffar. Då är det ändå nio år sedan Formel E inledde den elektrifierade eran inom motorsport och flera andra serier har hållit på i ett antal år, påpekar Tommy Kristoffersson och fortsätter:

– Olyckor och tillbud har inträffat i alla typer av serier. Motorsport innebär alltid ett mått av risk. Vi kan konstatera att lyckligtvis blev ingen människa skadad i den här branden och jag är övertygad om att vi kommer att lära oss saker av detta. Motorsporten har alltid varit drivande i utvecklingen av bilbranschen. Vi tävlar under extrema former med extrema typer av material och alla misstag och fel analyseras noga. Vi får hoppas att det kommer något gott ut av detta också i slutänden.

Nästa tävling i rallycross-VM ska gå i Mettet, Belgien om två veckor. I nuläget är intentionen att den ska arrangeras som planerat.

– Det här blev förstås en uppförsbacke för sporten, men vi har varit i såna situationer förr och lyckats ta oss över krönet. I motgång får man visa hur mycket man klarar av och det är mer än man tror.