Racing

Joel Eriksson tar höjd på brittisk berg- och dalbana

Säsongens sjätte DTM-deltävling tar mästerskapet ut från kontinentala Europa och in över de brittiska öarna: det har blivit dags för anrika Brands Hatch.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

Joel Eriksson är fast besluten att slå tillbaka efter en helg präglad av tekniska problem senast i holländska Assen, och redo att brotta sin BMW M4 DTM runt en av kalenderns allra snabbaste och mest oförlåtande banor.

Brands Hatch – och särskilt dess 3.9 km långa så kallade ”GP-slinga” där helgens DTM-tävlingar äger rum – hör till världens mest klassiska racingarenor. Layouten kännetecknas av en serie mycket snabba kurvor, inte sällan dolda bakom blinda krön i farter på över 200 km/h, och av kraftiga höjdskillnader – med den hårresande branten vid Paddock Hill Bend som det visuellt mest påtagliga exemplet.

Joel Eriksson har så här långt i år kört hem två pallplatser, men kommer till England med revansch att utkräva efter en motig och problemfylld helg senast i Assen. Skåningen tävlade på Brands Hatch för första gången i karriären i samband med fjolårets DTM-arrangemang på banan (P14/P13 i helgens två race), och ser fram emot återkomsten.

– Brands Hatch är en kul, men svår, bana, säger Joel Eriksson. Förra året körde jag där för första gången och det tog faktiskt längre tid än jag trodde att lära sig den. Det är en bana som man verkligen måste köra in sig på. Den är snabb och det finns inga avåkningszoner – det är ”old school”. Om du gör ett misstag där så kraschar du. Jag förväntar mig definitivt ett bättre resultat än förra säsongen. Brands Hatch var en fantastisk körupplevelse redan i fjol, men i år – med turbomotor och 600 hästkrafter – kommer det bli ännu häftigare!

På grund av bullerrestriktioner runt Brands Hatch är helgens DTM-evenemang – liksom fjolårets – nedkortat från normala tre till endast två tävlingsdagar. Det innebär att den fria träningen äger rum först på lördag morgon istället för, som i normalfallet, på fredagen. Eventschemat följer i övrigt det ordinarie mönstret med dubbla uppsättningar kval och race på lördag respektive söndag.

Brands Hatch-banan är belägen strax söder om London.