Mantorp Park 50 år

Racerbanan Mantorp Park firades under pompa och ståt när de firade sitt 50-årsjubileum tillsammans med Racerhistoriska Klubben, som körde sina historiska tävlingsbilar. Arrangörsklubben MK Scandia lyckades bjuda in över 600 utställningsfordon! Det var en fantastisk syn!

Uppvisningskörning på banan varvades med tävlingsheaten och det fanns mycket att beskåda under hela helgen. Förutom många fina klenoder i depån fick vi även se många gamla kända ansikten. Gamle Formel 1-föraren Reine Wisell var en given gäst och han berättade gärna gamla historier om hur det var på den gamla goda tiden.

Victor Israelsson vann det äldre standardbilsheatet två gånger.
Reine Wisell var ett eftertraktat intervjuvoffer under helgen!

På tävlingsbanan var det sig likt med många fina körningar och omkörningar. De äldsta formelbilarna var Formel Junior, som fick köra ihop med Formel Vee eftersom de bara var tre till antalet. Mantorpsbanan passade de små kvicka juniorbilarna som handen i handsken, för efter kvalet toppades gridlistan av juniorförarna Reine Bergström före Petter Huse och Hans Hillebrink. Johan Lund var bästa Formel Vee på fjärde plats. Racet blev inget undantag. Hillebrink vann före Huse och Bergström. Lars Ohlsson vann Formel Vee-klassen före Johan Lund och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson, men de var klart distanserad av topptrion. Det andra racet fick dock en helt annan utveckling. Huse var snabbast iväg och han belönades med en ”drive-through” för tjuvstart. Hillebrink satte sin Lotus i räcket och därmed var det bara en Formel Junior kvar i Bergström. Bergström gjorde dock inga misstag. Han vann före Formel Vee-trion Ohlsson, Lund och Richard ”Lillen” Persson som till denna tävling hade lånat en snabb GMS.

Formel Ford bjöd på många fina dueller, men i första racet kunde Henry Sandblom till sist rycka till sig en ledning som höll ända till mål. Han vann före Nicklas Nilsson och Michaela Månlycke. Dan Lindblom var siste man i mål, men han lyckades ännu en gång att sätta ett riktigt fantomvarv och tog därmed pole till andra racet. Andra racet blev också rafflande, men där lyckades Oscar Thim klämma sig förbi Sandblom och vinna med halvsekunden. Lindblom slutade trea.

Mantorp Park gjorde sin känd på den internationella arenan genom de F2-lopp som kördes både på sjuttio och åttiotalen. Drömmen hade ju varit att locka hit den historiska F2-serien, men tyvärr blev det inte så. Vi fick nöja oss med Torgny Johansson fina F2:a samt en rad F3:or. Johansson hade faktiskt med sig ytterligare två F2:or som var med och uppvisningskörde i pausen. Johansson vann planenligt det första racet före Tomas Otterberg och Sonny Johansson. Det andra racet vann Johansson före Otterberg och Magnus Ramsö.

De äldre standardbilarna talrika. Victor Israelsson lekte sig fram till seger med många fina sladdar. Han vann före Thomas Marklund och Anders Skölin. I andra racet vann Israelsson före Marklund och Per Skårner. Det var mycket V8-muller. GT-klassen hade ett fint startfält. Vi fick se fina dueller mellan Jan Kling och Lars Esselius i båda racen, men tyvärr kroknade Esselius båda gångerna. Kling vann det första racet före Claes Andersson och Bengt-Åke Bengtsson. Kling vann andra racet före Per Norberg och Bengtsson.

Helgen till ära så kördes det ett inbjudningsheat för bara bilar med V8:or. Pekka Nyström vann före Lars Esselius och Jan Kling.

De små Legendsbilarna var talrika och bjöd på tight och spännande racing också.

Nu återstår bara finalen som körs i Falkenberg om en månad.

Conny Ljungfeldt var tillbaka i en likadan Lipton Escort som han körde 1972. Bakom honom ser vi bilen som hans pappa Bo körde vid samma tid.
Bertil Sandström uppvisningskörde den Reynard med SAAB-motor som vann SM 1985 i händerna på Thomas Danielsson.
Det var många år sedan man fick se tre F2:or på en gång på Mantorp Park.