Ekström förare i CUPRA e-Racer

För att fortsätta driva motorsporten framåt, har CUPRA värvat Mattias Ekström som företagets nya e-ambassadör. Den framgångsrike tävlingsföraren får i uppdrag att leda CUPRA:s strategi för eldriven racing. Ekström blir dessutom officiell förare för CUPRA e-Racer.

Alliansen mellan specialbilstillverkaren och den svenske toppföraren är ett uttryck för innovationsandan inom motorsporten. CUPRA är banbrytande i racingvärlden med CUPRA e-Racer, den första helelektriska standardvagnsracern, och Ekström har behärskat olika tävlingsformer, t.ex. FIA World Rally Cross Championship, där han skapade sitt eget team.

Fr.o.m. nu kommer båda avtalsparternas anknytningar till racingbanorna att vara vägledande vid arbetet med nya innovationer för tävlingsbilar. Ekström kommer officiellt att utses till CUPRA:s ambassadör vid en ceremoni i företagets monter på den internationella bilsalongen i Frankfurt.

Racingpionjär

Mattias Ekström (född 1978) är bl.a. världsmästare i rallycross (FIA World Rallycross Championship), tvåfaldig mästare i det tyska standardvagnsmästerskapet (DTM) och trefaldig vinnare av prestigefyllda Race of Champions. I över 25 år har han tävlat i olika motorsportdiscipliner – standardvagnar, rally, rallycross, karting – och ses allmänt som en av de mest mångsidiga förarna i världen.

På CUPRA är man fullt på det klara med att framtidens tävlingsbilar inte kommer ha samma drivning som i dag, och företagets konstruktörer arbetar sida vid sida med Mattias Ekström vid testerna av CUPRA e-Racer liksom vid utvecklingen av kommande eldrivna tävlingsbilar: ”Att skriva på för CUPRA var ett naturligt steg för mig. Efter en karriär i racingvärlden där jag prövat på alla förbränningsmotordrivna tävlingsformer jag kände mig lockad av, ville jag styra över till eldriven banracing tillsammans med CUPRA, som varit de vägledande i detta segment ända sedan starten”, berättar CUPRA:s nyblivne e-ambassadör.

Inkopplad på framtiden

CUPRA e-Racer är det första exemplet på den potential som CUPRA har inom e-racing, och som sådan bara en försmak av företagets tekniska kunnande och förmåga: ”Eldrift kommer att utgöra kärnan i CUPRA:s racingstrategi. ”Vi använder Mattias tävlingserfarenhet och innovationsförmåga för att skapa morgondagens racing och utveckla nya upplevelser för motorsporten globalt”,förklarar Antonino Labate, chef för Strategy, Business Development and Operations på CUPRA.

I fjol presenterade CUPRA världens första 100% eldrivna standardvagnsracer – CUPRA e-Racer – en renodlad tävlingsbil som levererar en kontinuerlig effekt på 300 kW med toppar upp till 500 kW (680 hk). Topphastigheten ligger på 270 km/h, accelerationen från 0 till 100 går på ynka 3,2 sekunder och från 0 till 200 km/h på minst lika imponerande 8,2 sekunder.

På förra upplagan av bilsalongen i Genève, presenterade CUPRA den första modell man utvecklat – ”Formentor”. Denna konceptbil, som är konstruerad för att ta märket in i framtiden, drivs av en högpresterande laddhybriddriven motor. Hela drivlinan är anpassad efter dagens krav på prestanda och bränslesnålhet. Modellen marknadslanseras nästa år och kommer att vara den som inleder märkets elektrifiering av modellutbudet.

Blickar vi längre fram, har CUPRA nyligen visat ett litet smakprov på företagets framtidsvision i form av en exklusiv, helelektriskt driven konceptbil. Denna högprestandabil har en silhuett påminnande om en 4-dörrars crossover kombinerat med en SUV:s starka närvaro och elegansen hos en sportcoupé.

Både CUPRA Concept Car och CUPRA e-Racer kommer att finnas till allmän beskådan i CUPRA:s monter på bilsalongen i Frankfurt (12-22 september).