Rally

Ekström testade i Marocko inför Dakarrallyt

Inför debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022, har Audi Sport testat Audi RS Q e-tron i nästan två veckor i Marocko under de mest extrema förhållanden. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Audi RS Q e-tron

Efter tester i Tyskland och Spanien begav sig teamet till öknen och sanddynerna i Marockos värme. Återigen var alla tre förarteamen involverade. Dakarrekordhållaren Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström turades om att köra den avancerade prototypen.

Kartläsarna Edouard Boulanger, Lucas Cruz och Emil Bergkvist var givetvis med. Förare och co-driver är tillsammans en viktig enhet i Dakarrallyt och de måste känna sig bekväma i kupén.

– Det var en av  många saker vi hade på vår att-göra-lista efter testet i Zaragoza, säger Andreas Roos, ansvarig för fabriksprojekt inom motorsport hos Audi Sport. Inför testet i Marocko gjorde vi modifieringar så att föraren och co-drivern får mer utrymme i den trånga cockpiten och kan kommunicera bättre med varandra. Återkopplingen var positiv.

Mattias Ekström

Förhållandena i Marocko var bitvis extrema.

– Termometern klättrade tidvis över 40 grader, säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. Sandstormarna försvårade också testningen. Dessutom uppstod som väntat en del nya problem i de höga temperaturerna, vilket gav avbrott i testningen och som behövde lösas innan nästa test.

– Vi förväntar oss betydligt lägre temperaturer vid Dakarrallyt, säger Andreas Roos. Vi åkte medvetet till Marocko för att testa vårt koncept under de mest extrema förhållanden. Komponenter som t.ex. MGU utvecklades inte för att användas i så höga temperaturer, men även växellådan och andra komponenter har belastats på eller till och med över sina gränser på grund av hettan. De insikter vi har fått i Marocko är ovärderliga, men de visar också att vi fortfarande har mycket kvar att göra innan Dakarrallyt och det är inte mycket tid kvar.

Högspänningsbatteriet, som utvecklats speciellt för Dakarrallyt, är också ett viktigt område.

– Allt handlar om optimal temperaturstyrning och att kunna ta fram batteriets maximala prestanda, säger Roos. Här lär vi oss vid varje test. Det är anledningen till att vi ska till öknen med en elektrifierad drivlina. Vi får otroligt mycket erfarenhet som vi delar med våra kollegor från utvecklingen av våra personbilar.

Audi RS Q e-tron är försedd med en elektrisk drivlina med två motorgeneratorenheter (MGU) från Formel E. Högspänningsbatteriet, som är nyutvecklat av Audi Sport, laddas när man kör via en energiomvandlare bestående av en effektiv TFSI-motor från DTM och en tredje MGU.

Arnau Niubo, Mattias Ekström, Andreas Roos