Rally

Mattias Ekström och Emil Bergkvist kör Dakarrallyt

I januari körs ett av världens kändaste och tuffaste rallyn: Dakarrallyt i Saudiarabien. Två svenskar kommer debutera i tävlingen, föraren Mattias Ekström och kartläsaren Emil Bergkvist.

– Vem har inte drömt om att köra Dakarrallyt? Jag kan erkänna att det pirrar lite i magen när jag tänker på det, säger Mattias Ekström.

Mattias Ekström, tidigare rallycrossvärldsmästare och DTM-vinnare, kommer under 2021 satsa på Extreme E tillsammans med ABT-CUPRA, där den första deltävlingen i serien körs på Saudiarabisk mark. Som en uppladdning inför premiären av Extreme E, för att lära sig och samla rutin i Saudiarabiens unika klimat, är det nu klart att han kommer köra både Dakarrallyt (3-15 januari) och Baja Hail-rallyt (14-16 december). I högerstolen finns tidigare juniorvärldsmästaren i rally Emil Bergkvist.

Både Dakar och Baja Hail är så kallade Rally Raid, alltså terrängrallyn som i dessa fall körs i öken. Dakarrallyt är känt som ett av de mest krävande och utmanande. Under fjorton dagar kommer omkring 1 000 mil sträckor köras i öknen, där uthållighet och möjligheten att lokalisera sig i det ständigt föränderliga landskapet sätts på prov. Till sin hjälp har ekipaget en enklare roadbook och kompass, och kommer likt orientering varje dag passera 30-40 kontroller för en GPS-stämpel. Sträckorna startar tidigt på morgonen, med målsättningen att hinna i mål innan mörkret lagt sig. En gång under rallyt körs en så kallad maratonsträcka, där de tävlande övernattar i öknen intill sina fordon. Duon kommer att köra en Yamaha YXZ1000R prototyp tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team.

– 2021 är det Extreme E och Cupra som gäller för mig, säger Mattias Ekström. Den första deltävlingen körs i Saudiarabien, så för att jag ska kunna lära mig hantera sanddyner måste jag träna, träna, träna. Och det är svårt att göra det i Sverige… Så även om Hail-rallyt och Dakar är andra format än Extreme E så är det samma natur och underlag, perfekt uppvärmning inför säsongen. Jag har kört många sorters biltävlingar genom åren, allt ifrån rallycross och rally till racing och gokart. Men det här blir ett nytt kapitel med Rally Raid och att ge sig ut i öknen, det går inte att jämföra med något annat.

Det här är ett av världens största, svåraste och kanske även farligaste rallyn. Jag kommer åka dit med stora öron och ögon för att lära mig så mycket som möjligt. Vi har långa och många dagar framför oss i öknen, utan något att förhålla sig till mer än graderna på en kompass och sanddyner. Jag vet att det kommer bli någonting ordentligt att bita i för oss, men både jag och Emil är jättetaggade. Emil är en ung, lovande förare och kartläsare med stor motivation – så den biten kan han, även om ökendelen är helt ny. Målet är framförallt köra igenom tävlingen utan varken straff eller tidstillägg, och försöka att inte köra sönder. Att komma i mål skulle vara som en seger för oss.

– Att få den här möjligheten är en ’once in a lifetime’, säger kartläsare Emil Bergkvist. Framförallt att få göra det tillsammans med Mattias. Vi har känt varandra i ungefär ett år och har riktigt bra kemi, det tror jag är A och O om du ska göra en sån här grej. Vi måste lita på varandra fullt ut, och det kommer krävas mycket av oss båda. Men vi får inte heller glömma att ha roligt under resans gång, inte blunda för allt det häftiga runt omkring.

Jag har kört mycket rally själv och även varit kartläsare tidigare, så jag är van med det. Jämför man med rallycross som Mattias kommer ifrån senaste åren så är det stor skillnad – nästan som femtio tävlingar på en dag. Men ingen av oss har någon erfarenhet av offroad, så Hail-rallyt behövs för att göra oss lite mer varma i kläderna till Dakar. Jag har ett par gamla rallykompisar som kört Dakar innan och gett mig lite tips och tricks, men jag tror det är omöjligt att förbereda sig fullt ut både fysiskt och mentalt. Vi får nog räkna med att åka vilse mer än en gång och för säkerhets skull finns sovsäckar i bilen, men förhoppningsvis kommer vi tillbaka till servicen varje dag. Det blir en utmaning, men sånt gillar vi.