Rally

EKS kör Dakarrallyt med Sebastian Eriksson och Francisco López

Mattias Ekströms team EKS kommer till start i Dakarrallyt 2022. EKS har, i samarbete med South Racing, utvecklat två Can-Am Maverick X3-bilar i T3-klassen som kommer köras av Sebastian Eriksson och Chilean Francisco ”Chaleco” López.

Foto: EKS

Dakarrallyt 2022, med start första januari, är en två veckor lång tävling i Saudiarabien. Tävlingen inleds i huvudstaden Jeddah och kommer därifrån ha sträckor till Ha’il och Riyadh, för att sedan avslutas i Jeddah 14 januari. För FIA World Rallycross Championship-vinnande EKS kommer två förare till start. 28-årige värmlänningen Sebastian Eriksson, som gör sin debut i tävlingen, och den dubbla Dakar UTV-klassvinnaren Chilean Francisco ”Chaleco” López.

Tidigare i år inledde EKS ett samarbete med South Racing, som har stor erfarenhet av terrängrally i T4-klassen med Can-Am. Målsättningen var att skapa och utveckla en Can-Am Maverick X3 i T3-klassen. T3 är en prototypklass, som tillåter ytterligare modifieringar från en standard side-by-side bil med bredare hjulbas, större restriktor för turbo, uppgraderade stötdämpare och en högre maxhastighet. Under året har det nybyggda konceptet testats på flera platser i Spanien och Portugal, och kördes även av Sebastian Eriksson i Abu Dhabi Desert Challenge.

– Ända sedan jag själv tävlade i Dakar förra året har jag velat ha mitt eget team i Dakarrallyt, säger Mattias Ekström. Vi vill ta EKS-andan och vårt #GoHardOrGoHome-motto till den här fantastiska tävlingen. Ett två veckor långt race, under extremt tuffa förutsättningar ute i en avlägsen öken. Det kommer bli ett helt nytt äventyr för hela teamet. Can-Am har länge varit varumärket alla försöker besegra i T4-klassen. Så jag är riktigt glad att tillsammans med South Racing kunnat ta fram en Can-Am Maverick X i T3-klassen, och tillsammans tackla den här ultimata utmaningen. Jag är också stolt över vår #Win&Learn-uppställning med förarna ”Chaleco” och Sebastian.

– Det här är ett väldigt exalterade projekt för oss, säger Scott Abraham, grundare av South Racing. Under de senaste fyra åren har South Racing kört Can-Am Maverick T4-bilar, med stor framgång i både Dakar och FIA Cross Country World Cups. Samtidigt har EKS stora erfarenheter från FIA World Rallycross. Genom att kombinera kunskaperna från de två världarna har vi tillsammans tagit fram en T3-prototyp som kommer köras av två väldigt talangfulla förare. Francisco ”Chaleco” López tar steget upp till T3-klassen i år. Han har stora framgångar i terrängrally och rätt erfarenhet för att kunna kämpa om en seger. För Sebastian Eriksson blir det här hans första Dakar, och han kommer därför lära under tävlingens gång. Men vi har sett ett högt tempo hos honom redan, och hans erfarenhet i rally och rallycross kommer hjälpa honom att snabbt anpassa sig efter de nya förutsättningarna.

– Jag är riktigt taggad över att vara en del av det här nya projektet tillsammans med EKS och South Racing, säger Sebastian Eriksson. Jag ser fram emot att få ta den nyutvecklade Can-Am Maverick i T3-klassen genom sträckorna under Dakarrallyt. Det kommer definitivt vara tufft för mig, eftersom det är mitt första år i Dakar. Med tanke på att det här är en mycket längre tävling än det jag någonsin kört tidigare kommer den viktigaste delen vara att lyckas kontrollera farten genom hela rallyt, och inte överladda. Så jag är lyckligt lottad att ha en väldigt erfaren kartläsare, Wouter Rosegaar, som kommer hjälpa mig genom tävlingen.

Foto: EKS