Dahlgren gör inhopp i WTCR

PWR Racing-föraren och årets vinnare av TCR Scandinavia, Robert Dahlgren, gör inhopp i FIA WTCR under deltävlingen i Macau den 14-17 november. Dahlgren tar tillfälligt Daniel Haglöfs plats i en av de två CUPRA TCR som teamet tävlar med i världscupen för standardvagnsracing. Dahlgren gjorde en stark säsong i det skandinaviska TCR-mästerskapet och vann serien med god marginal genom sina 10 pallplatser på fjorton race.

– Jag är både tacksam och stolt att få möjligheten att representera PWR i WTCR. Hela teamet har gemensamt utvecklat bilen under året, både hemma i TCR Scandinavia och internationellt i WTCR. Därför ska det bli extra spännande att se hur vår CUPRA TCR beter sig i den här miljön. Macau är i mina ögon en av världens coolaste banor, säger Robert Dahlgren.

Jakten på mästerskapspoäng

Dahlgren som senast 2011 tävlade på den klassiska stadsbanan i Macau blir en värdefull tillgång för teamet i jakten på viktiga mästerskapspoäng. Det är nämligen första gången både PWR Racing och teamets juniorförare Mikel Azcona tävlar i Macau. Azcona försvarar sin femteplats i en oerhört tight toppstrid i förarmästerskapet och teamet har vittring på femteplatsen i teammästerskapet. Två riktigt starka placeringar med tanke på att PWR Racing och båda teamets ordinarie förare gör sin första säsong i mästerskapet, i ett startfält fullt av världsmästare.

– Dahlgren och PWR har haft tre mycket framgångsrika år tillsammans i STCC / TCR Scandinavia med två förstaplatser och en andraplats i förarmästerskapet. Det här är ett sätt för oss att ge tillbaka till Robert för hans starka insatser i teamet. Vi ser fram emot att åka till Macau tillsammans och tävla på den legendariska stadsbanan, säger Emil Axelsson, teamchef på PWR Racing.

– Robban är en av de bästa förararna jag tävlat både med och mot. Han är en stor tillgång för teamet som jag och Poker grundat ihop och det ska bli riktigt kul att se honom tävla i en av våra CUPRA TCR i Macau. Det är en tufft inhopp att ta sig an, men Dahlgren har all erfarenhet som krävs för att kliva in och slåss om poängplatser direkt, säger Daniel Haglöf.

En mytomspunnen stadsbana

Den 6120 meter långa stadsbanan med namnet Circuito da Guia är en av de mest mytomspunna banorna i världen. De som lyckats ta en seger här rankar ofta vinsten som en av de mer speciella i karriären. Banan har allt som en stadsbana ska ha och lite till. Oförlåtande barriärer precis bredvid banan, tighta hårnålskurvor, tekniska partier och svårbedömt underlag. Men den har också flera långa rakor och en bansträckning som till och med är längre än de flesta vanliga racingbanorna världen över. Allt detta kombinerat med en minst sagt legendarisk status, hängiven publik och spännande kultur gör deltävlingen i Macau till en av årets absoluta höjdpunkter.

Pin It on Pinterest