Premiärdags för Lundqvist

Det har gått över åtta månader sedan han stod på startlinjen senast – men nu, efter den märkligaste säsongsupprinnelsen i mannaminne, är Linus Lundqvist äntligen tillbaka på banan. I helgen inleds den amerikanska formelbilsserien Formula Regional Americas; och med den ett nytt kapitel för svensk racings senaste USA-export.

Foto: Global Racing Group. 

Premiären, som skjutits upp med över två månader i spåren av coronapandemin, äger rum under strikta virusrestriktioner – men inför publik – på Mid-Ohio Sports Car Course i Lexington, Ohio. Den 3.8 km långa banan är (liksom samtliga övriga på årets kalender) en helt ny bekantskap för Linus Lundqvist, som anlände till USA för bara en dryg vecka sedan och som nu kastas rakt in i hetluften.

– Det har varit en längre väg till det här racet än till något annat jag kört förut, både bokstavligt och bildligt, men det har också fått mig att verkligen värdesätta att vara här, säger Linus Lundqvist. Den här säsongen blir så speciell på alla sätt: nytt land, ny bil, nya banor och en ny miljö. Det blir en stor utmaning, men jag ser verkligen fram emot det här och jag har nog aldrig längtat efter racing så mycket som jag gör just nu.

Tuffare än någonsin

Formula Regional Americas är ett av få racingmästerskap i världen som faktiskt lyckats stärka sin position genom den alltjämt pågående coronakrisen. Inför premiären väntas totalt 19 bilar komma till start – fler än någonsin tidigare i mästerskapet – samtidigt som både bredden och spetsen vässats rejält när förare från andra serier valt att ansluta under de senaste veckorna.

Med på gridden finns bland andra den meriterade och erfarne Santiago Urrutia (Uruguay), som vann Pro Mazda-titeln i USA redan 2015 och som därefter slutat tvåa totalt två gånger om i Indy Lights – det sista steget på trappan mot den amerikanska toppserien IndyCar.

För årets mästare i Formula Regional Americas väntar en av motorfabrikanten Honda fullt finansierad styrning i just Indy Lights till säsongen 2021.

– Min målsättning inför säsongen är att slåss om titeln, men det innebär absolut inte att jag tar någonting för givet, fortsätter Linus Lundqvist. Tvärtom inser jag att det här är en särskilt svårförutsedd säsong. Man kan konstatera att motståndet har vässats rejält de senaste veckorna med ett gäng förare som kliver ner från Indy Lights, och som varit i toppen där redan. Det blir en rejäl värdemätare för mig som debutant här i USA.

Lundqvist har inför helgens premiär bara hunnit med två korta förmiddagspass bakom ratten i den Ligier-byggda bil som används i FR Americas. Testet ägde rum i Arizona i förra veckan, där Lundqvist också fick en första chans att bekanta sig med sitt team Global Racing Group.

Teamet mönstrar fem bilar i FR Americas den här säsongen, körda av Lundqvist, Formula Atlantic-mästaren Dario Cangialosi (USA), Formel 4-meriterade Nicky Hays (USA), fjolårets FR Americas-femma James Roe (IRE) samt fjolårstvåan Benjamin Pedersen (DEN).

Testet i Arizona präglades av extrem hetta med temperaturer på uppemot 45 grader – långt ifrån det väder som väntas på Mid-Ohio i helgen, då prognoserna talar om en stor risk för regn.

– Det viktigaste i premiären är att vi hittar en bra känsla internt i teamet och får ett positivt svar vad gäller farten, avrundar Linus Lundqvist. Det vore fantastiskt att få med sig ett bra resultat, självklart, men jag är beredd att skynda långsamt. Först och främst får vi se vad vädret gör. Jag har aldrig kört den här bilen i regn, och Mid-Ohio sägs vara en svår bana även i torrt. Förhoppningsvis blir vädret så pass konstant att jag kan få ut något av träningen – det är det viktigaste i min sits. Jag kommer att ta det pass för pass, försöka undvika misstag och ta så många poäng som möjligt.

Foto: Global Racing Group.