Rally

115 bilar startar i Snapphanerallyt

När Rally-SM återupptas i Hässleholm genom EC Snapphanerallyt nästa lördag är det med 115 bilar på startlinjen, där 87 av dom tävlar i de fyra SM-klasserna. Intresset för klassen Trimmat 2WD är rekordstort med nästan 50 anmälda ekipage.

Foto: JC Rallypics

– Jag tycker det är fantastiskt kul att vi nått målet på 110 startande. Det visar att det vi gjort är rätt för de tävlande, för det är för dom vi arrangerar tävling. Det märks att det är ett stort sug att komma igång, och alla jag pratat med är positiva, säger tävlingsledaren CG Wilke.

Mattias Adielsson, som vann premiärtävlingen i Vännäs i februari, återfinns i Hässleholm med sin Skoda Fabia R5 i klassen Trimmat 4WD med totalt 10 bilar. Där möter han hårt motstånd från inte minst PG Andersson, dubbel Juniorvärldsmästare i rally, i en Ford Fiesta.

– Kampen kommer stå mellan PG Andersson och Mattias Adielsson troligtvis. Vi har följt Mattias länge under hans karriär, och han har vart här och föreläst för klubben tidigare. Så det hade vart kul om det kunde gå bra för honom. Rutinerade Stig Andervang ska också bli kul att följa, men han rår nog inte på de yngre i toppen, fortsätter Wilke.

Även i de andra klasserna väntas hårda kamper. I klassen 4WD Övriga gör 18-faldiga SM-guldmedaljören Mats Jonsson comeback efter flera år utanför SM, han ställs bland annat mot Jari Liten som vann premiären i Vännäs. I Otrimmat 2WD finns bland annat Pontus Lönnström som kör EC Snapphanerallyt som uppladdning inför nästa deltävling i Junior-VM som han kör i Estland i september. Största klassen i tävlingen är Trimmat 2WD med nästan 50 startande, där Patrik Flodin som vann EC Snapphanerallyt 2018 råder som favorit.

– Detta är mitt 19:e SM jag är med och arrangerar, och jag har aldrig sett ett sånt startfält i en SM-klass som i Trimmat 2WD i år. Jag tror Patrik Flodin tar hem det, han har kört bra här innan.

Men för de som kört i Hässleholm innan finns det inga garantier att de känner igen sig på sträckorna. Flera sträckor är helt nya för tävlingen, och andra sträckor körs på andra hållet än de gått tidigare. Dock är klassiska Hovdala kvar i tävlingen.

– Det är en sträcka som man antingen älskar eller hatar, och hittills har jag aldrig hört om någon som hatar den. Även om den är riktigt snabb är det sällan någon som bryter där i och med att den är ganska bred och förlåtande, avslutar Wilke.