PG Andersson vann premiären i Rally-SM

Regerande mästaren PG Andersson knäckte konkurrenterna på femte specialsträckan i SM-premiären i rally. Årjängsbon vann sedan komfortabelt i Kil.

Med rekordmånga R5-bilar i startfältet var det mycket folk ute efter specialsträckorna för att se PG Andersson vinna SM-premiären tillsammans med kartläsaren Anders Fredriksson. Foto: Annemo Friberg

Det rekordstora startfältet på 129 ekipage totalt speglade åksuget hos förarna, när myndigheterna nu tillät Rally-SM att dra igång. In till sträckorna ringlade också långa köer när publiken letade sig ut till skogarna där de avlysta vägarna låg.

– Fantastiskt att se folk ute i skogen igen! Det är ju lite av tjusningen att få bjuda på show inför publik, konstaterar Anders Fredriksson, co-driver till förhandsfavoriten PG Andersson från Årjäng.

Den värmländska duon grejade SM-guld i huvudklassen, internationella fyrhjulsdrivna bilar, förra året. I yngre dagar tog PG dubbla JVM-guld och fortsatte sedan utomlands för att numera nöja sig med SM. På pappret hade därför Pontus Tidemand stora chanser att ta hem SM-premiären, då han tävlat i VM under senare tid. Men just det fällde honom, för med internationell ranking fick han starta först och spåra i lösgruset.

– Med tanke på startpositionen och konkurrensen så är jag nöjd med en andraplats. Det var grymt kul med så hårt motstånd och teamet gjorde ett kanonjobb på service. En perfekt push in i tävlandet igen helt enkelt, säger Tidemand.

Tredjeplatsen knep Dennis Rådström, tävlande för KAK. Den unga talangen låg ett tag fyra, men när Sandvikens Jari Liiten körde på en sten i hjulspåret var det slutåkt för honom. Sedan hade inte Rådström några problem med att hålla Jonas Åkesson, Thomas Thunström, Mattias Adielsson och Per Göthberg bakom sig. Men full pott till PG Andersson, som också vann power stage.

– Vi vann några sekunder här och där och på femte sträckan satte jag in stöten och höll fullt. En jäkligt frän sträcka! Allt har klaffat och det var verkligen skönt att få en sån här start på säsongen, säger Andersson.

Intressant start gjorde Emil Bergkvist, i en ny Audi 1. Men motorn, med cirka 30 hästkrafter mindre än övrigas, räckte inte till. Även om Bergkvist gjorde allt han kunde rann sekunderna iväg och han slutade tolva, över två minuter efter Andersson.

Nationella 4WD

Så länge nestorn Mats Jonsson var med i jakten på sitt 19:e SM-guld ledde han klassen. Men så började växellådan läcka olja och han fick ge upp mitt i tävlingen. Strax efteråt fick även jagande David Dannevall ge sig med motorproblem.

Istället var det bröderna Johannesson, Dan vid ratten och storebror Joakim i högerstolen, som tog klassegern och även var snabbast på power stage, sträcka nio.

– Fantastiskt kul att få vinna en SM-deltävling, vi har ju bara varit med lite då och då tidigare. Och det har varit en tuff dag. På sista fick det bära eller brista, allt eller inget, säger Dan.

Det höll och de hade en total marginal på 5,6 sekunder till rutinerade Joachim Carlsson, Kalmar och trea Peter Johansson, Säter.

– Så otroligt kul tävling! Jag har skrattat hela dagen, säger Johansson.

Internationella 2WD SM/JSM

Bland alla Fiestor och Peugeoter fanns bara en seniorförare, Emrik Smedberg och han slutade sexa. Istället var det juniorerna Calle Carlberg, Victor Hansen och Isac Nordström som dominerade. Hansen såg ut att infria det favoritskap han bar, men efter fem sträckor hade Calle Carlberg gjort det han planerat göra — nämligen öka farten.

– Att få segra ihop med pappa är helt underbart! Vi försökte att inte tappa för mycket i början och sedan öka vartefter. Så roligt när det fungerade och vi kunde tagga upp, säger 21-årige Carlberg.

Hansen fick det inte riktigt att stämma efter lunchuppehållet.

– Det återstår tre deltävlingar och då är det mer hemmavägar för min del, så målet är fortfarande att ta guld, säger Hansen.

Isac Nordström tog sin tredje pallplats på kort tid, och vann även power stage.

– Nu fortsätter vi i det tempot hela vägen i Älmhult och Sydsvenska rallyt, säger Nordström.

Fyra William Binbach, som stod upp och körde med sin motorsvaga Twingo, och femma Lukas Hägg.

21-årige Calle Carlberg från Nässjö tog sin första SM-delseger i Kil. I bakgrunden kartläsaren, tillika pappa, Torbjörn Carlberg. Foto: Annemo Friberg

Nationell 2 WD

Bland de tvåhjulsdrivna, trimmade vagnarna var inte frågan om Patrik Flodin skulle vinna, utan med hur mycket. Visserligen är rally en materialsport, men regerande mästaren har ordning på grejerna och kör på ett sätt att bilen håller och publiken imponeras.

Klasseger tillsammans med Göran Bergsten med drygt en minut till Victor Karlsson.

– Det här är som en seger! Nästa gång ska vi binda ihop skosnörena på Flodin, så kanske vi kan ta honom, skämtar Karlsson.

Hans resa var inte helt odramatisk, utan först upptäckte de att vattenröret läckte. Dessbättre var de då inne på service och felet åtgärdades. Sedan körde de punktering på SS8.

– Klart att vi tappade på de tre km det gällde. Dessbättre var det ett bakdäck och vi kunde själva byta inför power stage, fortsätter Karlsson.

Även där var Flodin snabbast, före Karlsson och Hampus Jakobsson. Men Jakobsson slutade fyra totalt i klassen, slagen med tre sekunder av Niklas Hägg.

– Kul att vi blev två förare på pallen från Ilsbo! Det är inte var dag, säger Hägg som körde en nyinköpt Corolla efter några års uppehåll.

Femma slutade Victor Bergsander.

Förhandsfavoriten i Nationella 2 WD; Patrik Flodin, infriade alla förväntningar och vann med sin potenta Volvo 940. Foto: Annemo Friberg

JSM Nationell 2WD

Regerande mästarna Hampus och Pontus Jakobsson vann även denna premiär efter åtta sträcksegrar. Det var bara på SS3 de missade och ”bara” var sjua just där. Då var istället Marcus Persson snabbast, men han fick senare bryta.

Jakobssons tidsdifferens till tvåan Jacob Johannesson, skrevs till 45 sekunder. Ytterligare nio sekunder på sig behövde Martin Jakobsson för att ta hand om sista pallplatsen före Martin Broberg och Oscar Arvidsson.

Standard

Ny SM-klass är standardbilar och till start kom 19-årige Isak Arvidsson, med rykte om sig att vinna det mesta han ställer upp i.

Han gjorde ingen besviken, utan satte högsta fart direkt med sin Volvo 940 och ledde hela tiden. Segermarginalen över senioren Jesper Jonasson blev nästan två minuter.

– Motorn rasade nyligen i Millebygden, men nu gick det riktigt bra, säger Arvidsson som började med ungdomsrally som 16-åring och alltid kört Volvo.