Genrep inför VM för Kristoffersson

Med två veckor kvar till World RX-premiären i Höljes startar Johan Kristoffersson i RallyX Nordic hemma på Westombanan i Arvika.

– En bra repetition inför VM, där jag hoppas vi får till en felfri helg och får jobba med de verktyg vi ska använda under säsongen, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren.

Johan kommer närmast från ett succéartat inhopp i Carrera Cup Scandinavia, där han tog hem en dubbelseger uppe i Fällfors, som gästförare hos Fragus Motorsport.

– Kul att köra på en ny svensk bana, dessutom ganska lång och med ett mer internationellt stuk, säger 31-åringen som stoltserar med hela 43 racesegrar i Carerra Cup.

Nu går Kristoffersson in i en mycket hektisk rallycrossperiod, där RallyX Nordic-tävlingen följs av ett första test med VM-bilen i Strängnäs och därefter VM-tävlingar i Sverige och Finland.

– Fyra helger med gasen i botten. Det ska bli väldigt härligt, tycker den dubble världsmästaren.

På Westombanan tävlar Kristoffersson, precis som vid segern i Höljes, med den KMS-byggda Volkswagen Polo GTI RX som Sondre Evjen ska ratta i EM-serien.

– Det är kul och inspirerande att jobba med vår egen bil och försöka optimera den så mycket det går för att ge Sondre bästa möjliga förutsättningar längre fram.

Kristoffersson kommer att bjudas motstånd av bland andra EM-föraren Oliver Eriksson.

– Oliver får jag se upp med, men det finns några till som kan åka fort i startfältet, påpekar Kristoffersson som förstås ändå får bära det stora favoritskapet på hemmabanan.

– Nej, det vet jag inte. Den stora favoriten måste ändå vara Per Eklund. Han har åkt flest varv av alla på Westom och körde där till och med före de byggde banan, säger Johan med ett stort leende på läpparna.

Den 74-årige motorsportslegenden gör ännu en comeback i tävlingssammanhang. Kristoffersson är inte sen att hylla sin gamla förebild, tillika pappa Tommys kanske hetaste konkurrent när det begav sig.

– Det är helt otroligt. Han kallades ju ”moffarn” redan när farsan körde och han slutade köra rallycross för 22 år sedan.

Eklund har kört biltävlingar i 56 år och Johan kan inte annat än att imponeras av hans drivkraft.

– Det är som är mest fascinerande är att han fortfarande tycker det är så himla roligt. Jag vet många lovande talanger i 20-årsåldern som inte är hälften så intresserade som Eklund fortfarande är. Han tittar på alla detaljer kring däck, startljus och allt möjligt.

Men att Kristoffersson skulle få någon mildare behandling av det faktum att Eklunds team har jobbat med KMS-Polon under vintern tror han inte.

– Ha-ha, nej, några sådana skrupler tror jag inte han har. Får han chansen trycker han nog till mig.

För att hantera Eklund och de andra konkurrenterna behöver Johan få till starterna på ett, som det ser ut just nu, torrt underlag.

– Det verkar bli varmt som vanligt i Arvika. Jag tror inte jag har kört på regn en enda gång där. Det är en kort startraka och svårt att göra manövrar i till exempel jokern, så det gäller att ha ordning på grejerna från start.