Racing

Rasmus Lindh till Carrera Cup final

Mästaren Lukas Sundahl kör för seger på Ring Knutstorp men utmanas av en trio internationellt meriterade gästförare; Johan Kristoffersson, Dennis Hauger och Rasmus Lindh. Årets sista racehelg har förutsättningar att bli årets bästa i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Rasmus Lindh.
Foto: Micke Fransson/teambild.se

Porsche Sveriges gästförarprogram nominerar internationellt meriterade förare att utmana mästerskapets ordinarie startfält. Finalhelgen till ära har en hel svärm av toppförare bjudits in för att tävla.

Dubbla världsmästaren i rallycross, tillika trefaldiga Carrera Cup-mästaren, Johan Kristoffersson är hungrig på mer framgång efter segern vid inhoppet på Mantorp förra helgen. Han kommer till start i den s.k. ”Världsmästarbilen” som tidigare under året har tävlats framgångsrikt i serien av honom själv, WTCR-världsmästaren Thed Björk och skotercross-världsmästaren Emil Öhman.

Kristoffersson får sällskap av den norske supertalangen tillika Red Bull-junioren Dennis Hauger. Han är tillbaka i Carrera Cup efter ett fint gästspel på Anderstorp tidigare i år och kör Porsche Sveriges välkända gästbil med startnummer 911. Samma bil som vann den senaste tävlingshelgens övriga två race på Mantorp Park, då i händerna på Tom Blomqvist.

Det är nu även klart att det svenska stjärnskottet Rasmus Lindh från Kullavik ansluter till finalen. Han kommer direkt till Knutstorp från USA och IMSA Prototype Challenge som han kört i väntan på att Indy Lights ska återstarta våren -21. Årets säsong sköts upp p.g.a. coronapandemin.

– Det här blir en riktig favorit i repris, säger Rasmus Lindh. Jag hade en jättefin fight med Johan Kristoffersson när jag körde Porsche Carrera Cup Scandinavia i förra årets final, och jag ser verkligen fram emot att få tävla i Sverige och delta som utmanare även i år.

– Knutstorp blir magiskt i år, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Vi ser fram emot en fullspäckad säsongsfinal med en nybliven trefaldig mästare som ger allt mot tre vassa gästförare som alla håller internationell toppklass. Säsongens två sista race har förutsättningar att bli årets bästa.

Foto: Micke Fransson/teambild.se