Racing

Rekordjämt vid säsongspremiären av långloppsserien Race4Fun

Under helgen inleddes långloppssäsongen på Ring Knutstorp i Skåne när Sveriges största långloppsserie Race4Fun arrangerade en tre dagar lång racinghelg. Över 300 förare deltog i helgens tävlingar som bjöd på mycket action, och en rekordjämn målgång.

Foto: Hampus Carlsson/Cars in focus.

Racinghelgen började redan på fredagen när Race4Fun arrangerade en trackday på Ring Knutstorp, dit 56 bilar kom för att köra på banan. En lyckad dag för både Race4Fun-teamen som fick testa på bilarna inför tävlingshelgen. Men även för många andra förare och team som passade på att inleda säsongen denna fredag.

På lördagen startade långloppssäsongen med årets första tävling i Svenska Skrotbilsklassikern. En klass där man tävlar med skrotbilar, 20 år eller äldre i 8-timmar. Där teamet med flest körda varv efter 8 timmar vinner. Hela 45 team kom till start denna premiärdag. Med flera team från både Norge och Danmark som lockats till Race4Fun. Inledningsvis såg det ut som att Team Svärfar, med rutinerade racingföraren Daniel Palma, skulle ta hem segern. Men när dom drabbades av problem efter knappt 2 timmar var det teamet Valskalle i sin Peugeot 306 GTI som tog över ledningen, och höll den hela vägen in i mål för att ta årets första seger 6 varv före Toyota Team Emmaboda.

– Det gick väldigt bra, vi hade tur i början med lite gulflaggor och safetycars, säger Marcus Ek, förare i Valskalle. Vi tog det väldigt lugnt på slutet när vi ledde med flera varv så vi inte skulle åka på något dum bestraffning eller misstag. Detta var väldigt kul, och teamet är helt fantastiskt.

Målgång Svenska Skrotbilsklassikern – Vinnare Valskalle. Foto: Hampus Carlsson/Cars in focus.

Under söndagen kördes första tävlingen i Race4Fun 8H Cup. Där man tävlar med tvåhjulsdrivna racingbilar, eller trimmade standardbilar enligt Klass 2-reglementet. Här kom 36 team till start denna söndag. Även här var det inledningsvis Team Svärfar som tog kommandot från start i sin Peugeot 206 RC, men precis som dagen innan var det tekniska problem som stoppade deras framfart några timmar in i racet. Mot slutet av racet utkristalliserade sig en tät fight om segern mellan 2019-års mästare MEJK Racing från Nässjö, och T2N2 från Stockholm. Sista 20 minuterna körde T2N2 in 2 sekunder per varv på MEJK, och med ett halvt varv kvar av racet kom en attack på yttern in i den kända svängen ”idioten”. Ett lyckat omkörningsförsök som gav T2N2 segern med 0,87 sekunder före MEJK Racing. En rekordjämn målgång efter 8 timmar och 305 körda varv.

– Det känns skönt, det var kul! Tight racing är alltid roligt och MEJK körde fantastiskt idag, säger Nicklas Eriksson, förare i T2N2 Racing. Nu känns det som att det vart värt att skruva med bilen i två veckor. Resan hem i lastbilen 8 timmar kommer gå mycket lättare nu.

Målgång Klass 2 – Vinnare T2NT. Foto: Hampus Carlsson/Cars in focus.