Rally

Solberg WRC-debuterar

Oliver Solberg kommer att vara en av de yngsta förarna genom tiderna på toppnivå i rally-VM när han gör sin WRC-debut i finska vintertävlingen i Rovaniemi.

2021 FIA World Rally Championship Round 01, Rallye Monte-Carlo 2021 21-24 January 2021 Oliver Solberg Photographer: Austral Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Drygt en månad efter att 19-åringen skrev på ett tvåårigt kontrakt med Hyundai Motorsport flyttas han upp till värstingklassen. Den 26 februari byter Solberg junior 290hk med 380hk när hans Hyundai i20 R5 (WRC2) får vila och istället sätter han sig bakom ratten i en fullspäckad Hyundai i20 Coupe WRC.

För första gången kommer stjärnskottet att få mäta sig med giganterna i WRC-klassen, där väntar bl.a sjufaldige (och regerande) världsmästaren Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kaller Rovanperä samt teamkamraterna Thierry Neuville och Ott Tänak.

  • Jag är otroligt tacksam över att ha fått den här möjligheten. En ny dröm som går i uppfyllelse, och jag är väldigt laddad inför uppgiften, men samtidigt väldigt ödmjuk. Jag har absolut ingen erfarenhet av den här bilen eller någon annan WRC-bil för den delen. Målet är glasklart, här ska det köras, läras och njutas, säger Oliver Solberg.

Ganska exakt 22 år har gått sedan pappa Petter Solberg – då drygt 24år gammal – debuterade som fabriksförere för Ford i Rally Sweden 1999 (16:e plats). Han vann sin första VM-tävling dagen innan han fyllde 28år och blev den första och hittills enda norska världsmästaren i rally på toppnivå några dagar innan han fyllde 29år.

Solberg seniors första pallplats kom i Grekland tre månader innan Oliver föddes på Fredrikstad Hospital 2001.

Sonens rekordtidiga WRC-debut kommer knappast som en blixt från klar himmel. I januari körde 19-åringen två tävlingar i Hyundais färger där han och kartläsaren Aaron Johnston imponerade mycket med bland annat en pallplats i just finska Rovaniemi.

  • Naturligtvis är vi angelägna om att se vilken nivå Oliver ligger på men vi ställer inga krav på hans debut annat än att han ska njuta och skaffa sig så mycket erfarenhet det bara går. Vi ser detta mer som en test än en tävling för Oliver. Han måste anpassa sig till bilen och bilens prestanda under krävande vinterförhållanden. Målet är att vi ska se en glad och nöjd Oliver korsa mållinjen efter sista specialsträckan, säger teamchef Andrea Adamo i Hyundai Motorsport.

WRC-bilen som Oliver Solberg kommer att köra i Finland skiljer sig ganska mycket mot R5-bilen han är van vid och har tävlat med de två sista åren. Först och främst har den en betydligt högre (25 procent) motorprestanda, den är lättare, den har en sexväxlad låda (R5-bilen har fem) samt betydande utveckling av tekniska, mekaniska och aerodynamiska komponenter.

Bilen accelererar från 0 till 100km/h på mindre än 4 sekunder – oavsett underlag.

  • Förmodligen blir en av de största utmaningarna att bemästra de krafter som följer med aerodynamiken i bilen.

Jag har väldigt liten erfarenhet inom området, men de snabba vägarna runt Rovaniemi är perfekta för att lära känna ”downforce” i en WRC-bil, säger Oliver Solberg.