Strandberg och Bergström vinnare i V8 Thunder Cars finalen

Med årets största startfält på plats, publik och ett varmt och soligt höstväder, blev finalhelgen för V8 Thunder Cars en riktigt kul avslutning på säsongen. Nykorade mästaren för i år, Dennis Strandberg, avgick med segern i det första heatet och Christoffer Bergström tog det andra. Emil Persson, som i likhet med Bergström gjorde ett inhopp i finalen, körde hem två andraplatser efter att ha varit snabbast i kvalet. För Dennis Strandberg blev det en skön avslutning på säsongen inför hemmapubliken.

– Det kan inte bli bättre, mycket publik och många som var intresserade, det gav en extra boost, absolut, säger Dennis.

Strandberg säkrade sin andra raka titel i V8 Thunder Cars redan förra helgen på Mantorp Park. Finalhelgen blev något av ett mästarmöte då Emil Persson (Mästare 2018 och 2019) och Christoffer Bergström gjorde ett inhopp.

– Mästerskapet var ju säkrat och jag var här för att kul men jag visste att det skulle bli tufft motstånd från Emil och Christoffer, säger Dennis. De hade åtta nya däck, jag hade två och det var svårt att sätta emot men vi är jättenöjda. Jag lyckades ändå vinna första heatet.

Dennis Strandberg Foto: Håkan Linder

Christoffer Bergström, som har kört V8 Thunder Cars mellan 2015 och 2018, tog sin första seger i klassen när han först av alla körde över mållinjen i det andra heatet. Det första heatet tvingades han bryta från en tredjeplats.

– Magiskt, jag trodde inte det var sant, summerade Christoffer sin seger. Vi har jobbat ihop många år i teamet och vi har en bra harmoni. Jag visste vem jag hade framför mig, Emil har vunnit mästerskapet två gånger och är trefaldig världsmästare i Legends, och jag tänkte bara att jag skulle jaga ifatt honom.

För den dubble V8 Thunder Cars-mästaren Emil Persson blev det två andraplatser efter att ha tagit pole position i båda kvalomgångarna. I det första heatet var han på väg mot seger då generatorn gav upp och Dennis Strandberg kunde passera på slutvarven. I det andra heatet ledde han, men gjorde en miss som Bergström inte var sen att utnyttja.

– Det var jättekul att få komma hit och köra, säger Emil. I det första racet var det inte mycket att göra när generatorn lade av och i det andra gjorde jag en miss. Christoffer jagade mig hela vägen och han gjorde det bra.

Christoffer Bergström Foto: Joakim Tärnström

Andreas Nilsson slutade trea och fyra i de båda heaten, tillräckligt för att han skulle säkra andraplatsen i mästerskapet före Conny Brorsson.

– Vi kom hit för att säkra andraplatsen före Conny och det gjorde vi, säger Andreas. Ett steg framåt och vi har hittat en jämnhet som har varit bra. När det inte har hänt något så har vi varit tvåa hela tiden. Det känns jättebra.

För Conny Brorsson började helgen med kopplingsproblem men vartefter dagen gick lossnade det. Men han nådde inte riktigt fram för att kunna vara med i fajten om andraplatsen i mästerskapet. Trots det var han nöjd med säsongen.

– Det hade varit fint med en andraplats men vi är jättenöjda, säger Conny. Det var förra helgen som satte punkt för våra chanser att ta andraplatsen när vi valde fel däck. Vi fick rätt på kopplingen igår kväll och idag fungerade bilen bra. Jag är jättenöjd med säsongen, det krävs en hel del för att vara med i toppen och nästa år ska vi försöka hoppa upp ett steg till.

I kampen om fjärdeplatsen i mästerskapet avgick dansken Mikkel C med segern. En femte- och sjundeplats räckte för att vända på fläskesteken för Mikkel gentemot Tomas Åkerlund som hade en poängs försprång inför finalen. Åkerlund gjorde sin poängmässigt sämsta helg för året och fick bara med sig en ynka pinne i bagaget.

Femton bilar stod på startlinjen i när startlamporna blinkade grönt i det första heatet. Bland dessa var det flera som gjorde sin första start för i år. Tommie Eliasson gjorde en lyckad start i V8TC Experience bil, kvalade in som femma och körde till sig en sjunde- och sjätteplats. Charlie Ahlberg blev sexa och nia i sitt debutrace i V8 Thunder Cars och hemmaföraren Simon Olsson svarade också för en bra insats med sina två åttondeplatser. Robert Möller avslutade sin bästa racingsäsong någonsin, där han slutade sammanlagd sexa, med en nionde- och en tiondeplats. Startfältets åldermän, Bengt Lundström och Ronny Olsson, fick åka hem utan poäng men svarade ändå för stabila körningar och var med i flera fajter om placeringarna.