Racing

Lyckad RHK-premiär på Kinnekulle Ring

Det var premiär för årets Riksmästerskap i Historisk Racing på Kinnekulle Ring. Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade tävlingen. Det var soligt och torrt, men bitvis väldigt kall vind.

Formel Vee

Formel Vee mönstrade ett så stort startfält att B- och C-klasserna fick köra var för sig. Som vanligt bjöd förarna på en publikfriande show som var mycket spännande.

I B-klassen tog Anders Tjärnlund pole före Rasmus Bencsik och Jan Lindqvist. Bencsik gjorde den bästa starten och tog ledningen före Tjärnlund. Tjärnlund pressade Bencsik hårt för att överta ledningen. Bencsik drev ut för långt på tillbakavägen under bron, sladdade ut på gräsmattan och på returen for han över sandfållan, in i räcket och så var hans race över! Tjärnlund övertog ledningen, men han pressades i sin tur av Magnus Rugsveen. Tjärnlund höll undan och vann med endast 0.2 sekunder före Rugsveen. Lindqvist kom trea. Rugsveen satte snabbaste varvtiden och fick därmed starta först i andra racet. Tjärnlund tog ledningen direkt. Rugsveen försökte hänga på, men han orkade inte riktigt med Tjärnlunds tempo denna gång. Tjärnlund vann igen före Rugsveen och Lindqvist.

Det blev än mer dramatiskt i C-klassen. Johan Lund var först inblandad i en krasch i kvalet med sin dubbelförgasare som gick hårt i räcket och blev obrukbar. Lund hade ont i ryggen, men lyckades trots sina smärtor prestera den bästa tiden i kvalet i C! Teamkompisen Lindqvist var tvåa före Tjärnlund. Lund tog starten före Richard ”Lillen” Persson och Tjärnlund medan Lindqvist tvingades bryta. När de kom över Mohlinknäppen snurrade Lund! Persson försökte väja, men sladdade ut i sandfållan och fick stopp mot räcket och så var hans race över! Lund kom igång som siste man. Safetycar samlade ihop fältet medan man bärgade Persson. Vid omstarten tog Pontus Bencsik ledningen. Han pressades hårt av Tjärnlund, men Bencsik höll undan och såg ut att gå mot segern, men när ett par varv återstod lossnade en tändkabel och han tappade mycket kraft i motorn. Längre ned i fältet plockade Lund placering efter placering och på sista varvet blåste han förbi Tjärnlund och tog segern! Tjärnlund kom tvåa och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson kom trea. Bencsik rullade i mål som sexa.

– När jag körde tillbaka under bron tittade jag i backspegeln för att se var Lindqvist befann sig. Jag trodde att han skulle komma upp jämsides, men jag såg honom inte och när jag tittade framåt igen var jag på väg av banan, det var därför som jag snurrade, sa Lund.

Lund satte den snabbaste tiden och fick starta först i andra racet, men det stora utropstecknet var Cédric Nyberg som satte den näst snabbaste tiden i bara sin andra tävling någonsin i Formel Vee! Han fick således starta i första ledet bredvid Lund. Lund tog starten, men Nyberg hade inga problem att hänga med i Lunds tempo, tvärt om, efter några varv gjorde han ett omkörningsförsök ut på startrakan, men tyvärr krokade de ihop, snurrade av banan och fick ansluta sist i fältet. Lund mäktade inte med en uppkörning till som i första heatet utan fick nöja sig med en blygsam sjundeplats. Det blev Bencsik som avgick med segern, knappt före Reine Bergström och Persson. De gick imål inom en halv sekund! Nyberg körde ifrån Lund och slutade sexa. Det skall bli spännande att se vad han kan göra när han blir lite mer varm i kläderna!

Lite i skymundan av all dramatik fick vi se en comeback av Weine C Holmberg, som fyller 80 år i sommar. Han fick köra samma RPB som han körde på Kinnekulle Ring för exakt 50 år sedan. Tyvärr hade han en mardrömshelg där bilen krånglade mest hela tiden. Han fick bara köra några varv i taget innan bilen gav upp, men i andra racet fick han i alla fall köra drygt halva distansen och då hann han med att göra en omkörning, till publikens jubel!

Formel Ford

Henry Sandblom var tillbaka i Formel Ford och han visade att han hade farten kvar i kroppen. Han tog ledningen från pole och vann första racet utan problem. Stefan Lundgren försökte hänga på i början, men han kroknade. Bengt Lofthammar kom tvåa och Nicklas Nilsson kom trea. Sandblom fick en lika lugn resa i andra racet, men bakom honom körde det ihop sig på sista varvet. Det blev alldeles för trångt i sista kurvan, efter ett optimistiskt omkörningsförsök. Fyra bilar krokade ihop och snurrade! Sandblom vann före Nilsson och Dan Lindblom.

Formula Slicks

Torgny Johansson var ensam att köra Formel 2 och han fick därför en lugn resa i första racet. Han satte helgens klart snabbaste tid: 50.002. Joakim Broström kom tvåa med sin Formula Atlantic och Magnus Ramsö kom trea i Formel 3. I andra racet gjorde Tomas Otterberg en kanonstart och tog ledningen! Han höll den ett par varv medan Johansson låg bakom och lurpassade. Tyvärr missade Otterberg en växel på tredje varvet och for av. Johansson, som låg tätt bakom, drogs med i fallet. Broström vann före Ramsö, som gjorde en mycket fin omkörning av Peter ”Lill-Orsa” Bohlin, som slutade trea.

1000cc Cupen

Hans Beckert var full av revanschlust efter den snöpliga förlusten i finalen i fjol. Nu inledde han med att ta pole före Jonas E Pölda. Beckert gjorde en perfekt start och släppte aldrig in Pölda i matchen. Beckert ledde från start till mål och vann före Pölda. Teamkompisen Torbjörn Andersson hade en hård match mot Roger Håkansson där Andersson tog tredjeplatsen till sist. I det andra heatet var det Pölda som var mest på tårna och han tog ledningen, men Beckert svarade och vann även det andra racet, men blott med 0.3 sekunder före Pölda! Gustaf Stenquist vann alla race i E-klassen i fjol och i år har han uppgraderat bilen till F-klassen. Nu blir det helt nya förutsättningar. Han lyckades lotsa in bilen på en fin tredjeplats.

Med Stenquist borta från E-klassen vågade Torbjörn Svanberg gå ut med målsättningen att han skall vinna klassen i år. Det började bra med snabbaste tiden i kvalet för Svanberg, men i starten var det Peter Svensson som tog ledningen. Svanberg fick jaga halva racet innan han lyckades ta sig förbi och vinna före Svensson och Peter Kumlin. I det andra racet tog Svanberg hand om ledningen direkt och sedan drog han bara ifrån konkurrenterna. Svanberg vann före Bernt Bringefors och Kumlin.

Standard före 1965 över 1000cc

I Standardbilsheatet före 1965 fick vi även se de mindre bilarna från 1966-71-klassen. I praktiken blev det ett heat där samtliga bilar var under 1300cc, utom en… Peo Norén har köpt Kjell Wallins Arden-koja och han tog pole i kvalet. När starten gick trampade han tyvärr av gaswiren och fick svänga åt sidan och bryta. Martin Andersson tackade för bjudningen och övertog ledningen. Det var en härlig klunga bakom honom som kämpade hårt om placeringarna. Andersson vann till sist före Anders Jensen, Claudio Menchini, Mattias Ståhlberg och Hans Eklund. Vi fick se samma gäng som kämpade om placeringarna även i andra racet. Jensen fick dock en tuff start då han missade en växel och tappade många placeringar. Norén fick ingen tid i första racet och fick således starta sist. Han plockade placering efter placering, men det kändes avlägset för honom att nå Andersson i täten, men Norén matade på med bra varvtider racet igenom och han lyckades ta sig hela vägen fram och vinna före Andersson, Ståhlberg, Jensen och Menchini.

GT före 1965

Reine Bergström är en förare som har tävlat i många klasser, även inom RHK. Den här gången kom han till start i en Lotus Elan i GT-klassen. Bergström är alltid snabb oavsett vilken bil han sätter sig i, men att han skulle slå till med snabbaste tid före Rolf ”Myggan” Nilsson måste ha varit en liten skräll! ”Myggan” var dock snabbast iväg i starten, men Bergström försökte kontra på väg tillbaka under bron. ”Myggan” svarade med att stänga bryskt och Bergström valde att köra ut på gräset för att undvika en krock. Tyvärr dog Bergströms motor ett varv senare och han tvingades parkera… ”Myggan” vann enkelt före Bengt-Åke Bengtsson och Jan Hellberg. Andra racet blev odramatiskt. ”Myggan” vann före Hellberg och Claes Andersson.

Nyare Standard & GT-bilar 1966-1990

Det kom bara tre bilar i klassen 1972-1990 varför man slog ihop dessa med klassen för 1966-1971. Detta gjorde att det blev helgens största heat med 23 bilar på griden. Anders Berger hade lekstuga och vann överlägset i båda racen med sin slicksförsedda Ford Escort. Arvid Viktorsson var lika överlägsen segrare i 66-71-klassen, men bakom dessa båda var det kamp om platserna. Josef Viktorsson kom till start i en nybyggd Opel Kadett B, som såg riktigt potent ut och han var med och tampades om topplaceringarna, men det blev till sist Jari Konola som tog tredjeplatsen i båda heaten. En fjärdeplats i heatet blev ändå en bra tröst i premiären för Viktorsson.

Foto: Racefoto.se