Racing

Carrera Cup på Le Mans

I går fick förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia testköra legendariska landsvägsbanan Circuit de la Sarthe i franska Le Mans för första gången. Intryck? Fränt! Fantastiskt! Sjukt coolt! På lördag kör de, i samarbete med Porsche Carrera Cup France, det avslutande racet inför starten på 100-årsjubilerande Le Mans 24-timmars, jätteevenemanget som lockar närmare 380.000 åskådare. Magiskt!

Porsche Carrera Cup Le Mans är namnet på årets andra deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Premiären avgjordes på tidigare Formel 1-banan Scandinavian Raceway i Anderstorp i mitten på maj. Nu väntar 13,6 km långa Circuit de la Sarthe, banan i Le Mans där racingvärldens mest kända 24-timmarslopp avgörs lördag-söndag.  

Jubileumseventet är utsålt och förutom att Le Mans 24H ska firas så fyller Porsche 75 år. Dessutom är årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia den 20:e i ordningen.

Foto: Armin Hadzic

Vassa gästförare

Totalt startar 63 Porsche 911 GT3 Cup (992) i Porsche Carrera Cup Le Mans. Av dem är 17 anmälda av det skandinaviska mästerskapet. Kryddat med vassa gästförarna Dylan Pereira och Dennis Hauger är mästerskapets ordinarie startfältet – med ett par undantag – komplett.

Det innebär att regerande och femfaldige mästaren Lukas Sundahl finns på plats, liksom serieledande Hampus Ericsson och alla de andra.

Under onsdagen fick de möjlighet att bekanta sig med banan för första gången och reaktionerna var odelat positiva. 

– Jäkligt frän, lång banan som bjuder på både långsamma och extremt snabba partier. Utmaningen blir att lära sig de sistnämnda, våga liksom, sa Hampus Ericsson efter det första 45-minuterspasset. 

”Handlar om att våga”

Smålänningen Lukas Sundahl var inne på samma linje.

– Mycket på den här banan handlar om att våga och det tycker jag att vi gjorde i dag, sa Sundahl och konstaterade samtidigt:

– En utmaning är de snabba banpartierna samt att få med sig fart ut på de långa rakorna.

Varken Ericsson eller Sundahl var emellertid snabbast av de skandinaviska förarna under onsdagen. Bäst var fjolårets mästerskapstvåa, skåningen Ola Nilsson. Han var trea totalt. 

– Banan är speciell, snabb, fantastisk. Det är en superhäftig känsla att köra där ute och på de långa rakorna hinner man faktiskt reflektera lite över att man befinner sig på klassisk racingmark, säger Nilsson.

Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic

Pereira och Persson

Trots sin topprestation var inte Nilsson snabbast i sitt team, Mtech Competition. Det var i stället teamets gästförare, regerande Porsche Mobil 1 Supercup-mästaren Dylan Pereira. Luxemburgaren, som haft förmånen att tävla på Circuit de la Sarthe två gånger tidigare i karriären, klockades nämligen för snabbaste varvtid av alla. 

Bäst topphastighet hade han däremot inte. Den noterades i stället värmlänningen Emil Persson för. Han kom nämligen upp i 299,7 km i timmen. 

Totalt hade mästerskapet fem förare bland de elva främsta i det första passet: Pereira (1), Nilsson (3), Hauger (6), Sundahl (9) och Marcus Annervi (11). Ett bra facit som ger hopp om framskjutna placeringar i fredagens kval och lördagens race. 

Dennis Hauger. Foto: Armin Hadzic