Racing

STCC’s elbilar ytterligare försenade – ny kalender

Förseningarna innebär att de nya STCC-bilarna kommer levereras till Sverige först i augusti. STCC tvingas flytta och komprimera årets säsong till en intensiv tävlingsmånad i september på grund av förseningar i produktionen av de nya elektriska tävlingsbilarna hos leverantörerna EPWR och STARD.

– Vi har på grund av förseningarna inget annat val än att komprimera säsongen till september månad, säger Micke Bern, vd för STCC. Det är ett tufft beslut att tvingas ta, men vi gör detta i samråd med EPWR, teamen, arrangörerna, Svensk Bilsport och partners för att kunna säkerställa att de nödvändiga förberedelser och tester görs.

Som det ser ut nu kommer STCC-säsongen 2023 att inledas på Ring Knutstorp den 31/8–1/9, följt av Ljungbyheds Motorbana den 16 september. Finalen körs oförändrat på Mantorp Park den 22–23 september och totalt kommer sex tävlingsheat att köras fördelat på tre tävlingshelger.

Tävlingarna i Skellefteå, Gelleråsen och Helsingborg flyttas till 2024 då funktionstester av de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna behöver genomföras i perioden när delar av säsongen skulle köras.

Det svenska företaget EPWR utvecklar och tillverkar de nya elektriska STCC-bilarna, medan österrikiska företaget STARD ansvarar för leveransen av batterierna.

– Förseningarna är självklart långt från ideala och vi beklagar verkligen de brister som uppstått i leveranskedjan hos oss och våra underleverantörer. Vi jobbar outtröttligt för att kunna slutföra produktionen och efterföljande leverans snarast möjligt, säger Micke Jansson, vd för EPWR.

– Dessvärre har en av våra strategiskt viktiga leverantörer, som är ansvariga för ett kritiskt element till batterisystemet, brutit deras åtaganden mot oss. Detta har tvingat oss att byta leverantör och ta fram en ny plan som tyvärr innebär att vi inte kommer att kunna leverera kompletta system enligt ursprunglig plan. Vi beklagar den uppkomna situationen och jobbar för fullt tillsammans med EPWR och STCC för att minska påverkan av förseningarna i mesta möjliga mån, säger Michael Sakowicz, vd för Stohl Advanced Research and Development (STARD).