Offroad

Kristoffersson och Åhlin-Kottulinsky satsar på tredje titel i Extreme E

Regerande mästarteamet Rosberg X Racing, med värmländska duon Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, ger sig ut på jakt efter en tredje titel i Extreme E.

– Det känns som förra säsongen knappt har gått i mål, men det här ska bli kul. Vi är fokuserade och fulla med energi, säger Kristoffersson.

Efter en osannolikt dramatisk säsongsavslutning i Chile i december tog RXR och Johan Kristoffersson sin andra titel i mästerskapet med eldrivna terrängbilar. För Åhlin-Kottulinsky var det första titeln och när nu den fjärde säsongen startar är teamets startuppställning oförändrad.

Foto: Extreme E

– Vi är samspelta som team, så vi kan jobba på detaljnivå i våra förberedelser, påpekar Johan.

Efter ett kort vinteruppehåll startar tävlingsåret precis som tidigare med Desert X Prix i saudiarabiskt ökenlandskap, den här gången i trakterna av Jeddah.

– Just där har vi inte varit tidigare och vi vet väl inte så mycket, men det verkar bli en lite annorlunda banlayout med mer kuperad terräng.

En fördel eller nackdel för RXR?

– Det spelar nog ingen roll för vår del, mer än att det blir lite jobbigare att gå banan i förväg, konstaterar Kristoffersson med ett leende.

Sandbana är annars inte den absoluta favoriten för Kristoffersson/Åhlin-Kottulinsky. Åtminstone inte tidigare.

– Det är väl där vi inte har varit lika bra som de andra.

För att råda bot på detta har teamet haft ett test i Portugal med god rådgivning.

– Inte med samma bilar som i mästerskapet, men ändå på sandbetonat underlag, säger Johan.

I depån kommer det att vara både nya och bekanta ansikten. En del omflyttningar har skett; några team har lämnat serien och två nya har tillkommit: Sun Minimeal med Timo Scheider och Klara Andersson vid ratten samt Legacy Motor Club med Travis Pastrana och Gray Leadbetter. Totalt är det åtta team som ger sig in i elden på lördag och söndag.

Såväl Kristoffersson som Åhlin-Kottulinsky är övertygade om att så gott som alla team kan blanda sig i tätstriden, men Johan singlar ut en huvudkonkurrent: Neom McLaren med Mattias Ekström och Cristina Gutierrez.

– I slutänden tror jag de har jämnheten för att vara med där uppe.

Tävlingskonceptet har fått sig en liten justering, till exempel när det gäller startspår.

– Den som väljer först i Q1 får välja sist i Q2. Man vänder på ordningen.

Den förändring som annars kommer att ge störst utslag är ändå hur teamen väljer startperson. Tidigare har reglerna ofta resulterat i att de manliga förarna har kört mot varandra medan de kvinnliga har mötts på sina rundor. Den nya ordningen gör att det kommer att bli mer uppblandat.

– Spännande med ett mer mixat startfält, tycker Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Kristoffersson ser inga nackdelar för RXR-teamets del.

– Mikaela är duktig på att starta och jag är bra på att köra om, så det tror jag blir bra för oss.

Efter helgens två första race i Saudiarabien fortsätter inte säsongen förrän i mitten av juli, någonstans i Europa, tävlingsplats ännu inte bestämd.

I september blir det två tävlingshelger på raken på Sardinien innan säsongen avslutas med race nio och tio i Phoenix, USA, mästerskapets första besök i Förenta Staterna.

Foto: Extreme E