Henning Enqvist redo för ELMS-premiär i Frankrike

I helgen inleds 2019 års upplaga av European Le Mans Series (ELMS), Europas största mästerskap för sportvagnsracing. Henning Enqvist står i begrepp att dra igång sin mest ambitiösa säsong hittills i sin unga racingkarriär – och det råder ingen brist på motstånd.

Foto: Henning Enqvist Racing.

Totalt kommer 41 bilar och över 100 förare till start vid helgens premiär: Le Castellet 4-timmars, som körs på Circuit Paul Ricard i den pittoreska platåmiljön ovanför franska Rivieran. Dessa fördelas över tre klasser, varav den snabbaste – prototypklassen LMP2 – också är den största med 18 anmälda ekipage.

Det är också i LMP2 som Henning Enqvist återfinns. Den 25-årige stockholmaren är en av två svenskar (bredvid 51-årige Henrik Hedman) på gridden i ELMS den här säsongen, som blir Enqvists första kompletta i mästerskapets huvudklass efter två inhopp i slutet av 2018. Han har tidigare tävlat främst i den mindre kategorin LMP3.

Enqvist kommer till start för det portugisiska teamet Algarve Pro Racing, där han delar en ORECA 07-Gibson med koreanen Tacksung Kim och James French från USA. Trion kör bil #31.

Foto: Henning Enqvist Racing

Bland motståndarna i LMP2 märks en uppsjö team och förare av dokumenterad toppklass. Namn som de tidigare Formel 1-stjärnorna Paul di Resta, Bruno Senna och Will Stevens kommer alla till start, liksom IndyCar-föraren Ben Hanley.

LMP2 är en av världens mest potenta racerbilstyper, med avancerade kolfiberchassin och V8-motorer som utvecklar runt 600 hästkrafter.

Samtliga ELMS-race sträcker sig över 4 timmar, med obligatoriska depåstopp för förarbyten. Årets säsong utgörs av totalt sex deltävlingar; efter premiären på Paul Ricard väntar ytterligare stopp i Italien (Monza), Spanien (Barcelona), England (Silverstone), Belgien (Spa) och Portugal (Algarve).

Foto: Henning Enqvist Racing

-Det här blir min största utmaning så här långt i min karriär, säger Henning. Mitt mål är att bli en etablerad toppförare i internationell sportvagnsracing och att vinna 24-timmars på Le Mans, och jag ser det här steget till LMP2 som en avgörande pusselbit i den satsningen. Vi hade ett test här på Paul Ricard tidigare i veckan och jag tycker att vi kommer väl förberedda till premiären. Om jag kan kvala in topp fem är jag nöjd, men framför allt har vi en bra racebil som kan leverera jämna tider över ett helt lopp. Det här är en viktig säsong för mig och det vore fantastiskt med en bra start i helgen.

Pin It on Pinterest