Götenerundan startar Svenska RallyCupen

Största tävlingen för helgen står Götene MK för, Götenerundan med tävlingscentra i Folkets Park körs över fyra sträckor – tävlingens blir den största för klubben med 215 startande bilar! Ett gott betyg för Götene MK, även för Svenska RallyCupens organisation.

-Hektiskt arbete i med och motvind under vintern har lönat sig, många förfrågningar, stort startfält i premiären och snart är också andra deltävlingen fulltecknad.

Sundsvalls Anton Eriksson vann fjolårets cup, är tillbaka för att försvara segern och möter tufft motstånd mot en tidigare vinnare, Joachim Grahn, Skåningen tog segern 2012 och sitter nu i en Ford Fiesta WRC. Men de är inte ensamma, 20 bilar där Stig Andervang, Jari Liiten och Jimmy Olsson ses. Som b-förare finns Christoffer Haglund i Ford Fiesta R5, samma bilmodell för Stenungsunds MS c-förare Mattias Olsson.

Fjolårsvinnaren av Svenska RallyCupen,
Anton Eriksson är tillbaka för att fightas om årets seger.
Foto: Johannes Ericsson , emotorsport.se.

90 bilar gör upp i Trimmat 2wd, största enskilda klass är för A-förarna, 45 ekipage! Klassen är stekhet, raden av vinnarkandidater är längre än på länge – Emil Karlsson och Fredrik Eriksson är två som tillhört toppen under flera säsonger. Utmanas av Hampus Jakobsson och Stefan Alenmalm i Toyota Corollor. I Opel Astra snabbe Johannes Joons, Robert Eriksson i Renault Clio R3, Tomas ”Lången” Pettersson med Ford Escort MK2, Marcus Holm i BMW – ja klassen bjuder på tät sekundfight och det bästa av allt – i en mix av bilmodeller. Intressant namn är Björn ”Nalle” Johansson, har tidigare kört i cupen under Appendix K men ses nu i modern Ford Fiesta R2.

B-förarna ses med Emil Johansson, Rasmus Persson, Johannes Brolin, Kenneth Ringström och Linus Månsson – en mix av förare där flera klassat upp sig från framgångar förra säsongen! C-förarna fyller på med bland andra Claes Söderqvist, Nathalie Holm, Alexander Fogdeby och Johnny Ekeflo.

De äldsta bilarna går i Appendix K, 14 deltagare och bilar tillverkade fram till -81 i en och samma klass. Volvo 240 med Bengt Thorsell, Björn Ask, Mats Lindwall – Vimmerbys Kjell Fransson i sportiga Renault Alpine A310 och i Porsche 911 Henrik Höglund. Även äldre och motorsvagare bilar med Volvo Amazon och Saab V4:or väntar.

VOC, grupp F/N med 60-talet deltagare, bland de 23 A/B-förarna ses Junior WRC hoppet Dennis Rådström som byter sin Ford Fiesta R2 mot en Volvo 940. VM medaljören blir något att bita i för cupens toppnamn som Andreas Hultström, Emil Andersson, Tobias Isaksson och Robert Johansson. Med b-licens ses också namn som Palmqvist, Johan Holm och Linus Harling. Alltid jämn är C-klassen, med nya namn som startar karriären är klassen högintressant, bland de med starter under bältet ses Joel Norqvist, Hampus Lindqvist, Tim Lagerstam, Pontus Westling och Kevin Karlsson.

Knappt 20 ekipage för grupp E, Jonas Lindfors och Tobias Söderholm är A-förarna som möter bland andra Alexander Broberg och Fredrik Wistedt i gemensamma klassen. I tabellen kör de också ihop med c-förarna, 11 deltagare med Mattias Jonsson, Dan Brewitz och Linda Sjölin bland namnen.

Framtiden är Ungdomsrally, klassen som fortsatt växa – i klassen övningskör deltagarna och får körträning i tidiga år. 12 deltagare med rutinerade namn som Marcus Persson, Oscar Östlund, Isak Vikman, Isak Arvidsson och Melvin Bengtsson som alla åkte fort även under förra säsongen.

Ett intressant samarbete som drivit upp ett extra intresse för Svenska RallyCupen inför årets säsong är #FkkCancer som följer cupen 2019. Ett initiativ av Lars Stugemo på Sunnyside Experience och Däckproffsen i Växjö – en insamling med allt överskott till Cancerforskningen. #FkkCancer administreras av Sunnyside Experience och dekaler finns att köpa online eller på plats vid cupens deltävlingar – vid anmälan och hos Miro Motorsports servicetält!

Pin It on Pinterest