Racing

Kristoffersson tar sig an legendarisk bana

Efter flera veckors uppehåll väntar nu säsongens häftigaste upplevelse för förarna i WTCR: legendariska Nordschleife på Nürburgring. Volkswagen-föraren Johan Kristoffersson kommer till tävlingen i Tyskland med en pallplats i ryggen från senaste deltävlingen.

14 KRISTOFFERSSON Johan, (SWE), SLR Volkswagen, Volkswagen Golf Gti TCR, action during the 2019 FIA WTCR World Touring Car cup of Zandvoort, Netherlands from May 17 to 19 – Photo Florent Gooden / DPPI

− Oavsett hur det går så kommer det att bli en upplevelse, säger Kristoffersson, som lyckades vända en tung säsongsinledning till något positivt på Zandvoort i den senaste deltävlingen, med resultatraden fyra-tre-sju och totalt 38 poäng.

Sedan dess har också Kristoffersson hunnit med två SM-rallyn med en övertygande seger i Gästabudstrofén som senaste guldkorn på sin digra meritlista.
− Det har varit skönt att komma ifrån och göra något annat ett tag, men nu känns det bra att återvända till racingbubblan.

Volkswagen-teamet Sébastien Loeb Racing har lite grann av hemmaplan på Nürburgring. Inte minst gäller det Johan Kristofferssons stallkompis Benjamin Leuchter.
− Benny är något av en Nürburgring-expert. Det känns bra att ha honom i teamet inför den här helgen.

Johan har själv begränsad erfarenhet av banan, men tävlade där 2011 vid ratten på en Porsche. Han vet vad som väntar, men kan inte alla detaljer.
− Det finns inga avåkningszoner, går extremt fort och det dyker upp blinda krön. Jag har inte kört så mycket att jag kan alla delar, så det ska bli spännande att se vilket håll det svänger efter krönen.

Precis som tidigare har Kristoffersson laddat upp med teamet i Hannover genom att köra simulator.
− Det hjälper förstås till för att fräscha upp minnet, säger Johan och pekar på vad som är den största skillnaden mot en vanlig bana.
− Att varvet är 2,5 mil istället för 5 kilometer. Det gör den här tävlingen mycket speciell.

Nordschleife mäter 25 378 meter för att vara exakt, varför varje race bara består av tre varv. Längs banan lär åskådarleden vara täta. Runt 200 000 människor förväntas till tävlingshelgen, där 24-timmars är huvudnumret under lördag-söndag.
− Det är lite Höljes-stämning över det. Folk tältar i skogen, en riktig happening, säger Johan, som hoppas kunna fortsätta på sin positiva trend och fortsätta hämta hem framgångar med sin Golf GTI TCR.
− Det är en supersnabb bana med säsongens längsta raksträcka, vilket kan bli tufft för oss, men det är å andra sidan en bana där man som förare kan påverka mer. Jag tror att vårt team har gjort hemläxan ordentligt och kommer att kunna plocka viktiga poäng.

På grund av samkörningen med 24-timmars så avgörs kvalet redan under torsdagen, första racet på fredag och övriga två race på lördag.