Rallycross

Kristoffersson i topp

Ny bil, ny serie, men det slutade som det brukar göra. Johan Kristoffersson tog hem segern i RX2e-tävlingen i belgiska Mettet.

– Det var verkligen ingen lätt helg, men det kändes superbra, säger Kristoffersson.

På grund av att RX1e-tävlingen blev inställd så tog Volkswagen Dealerteam BAUHAUS chansen att köra supportklassen RX2e i Belgien. Kristoffersson och stallkamraten Ole Christian Veiby förstärkte startfältet tillsammans med bröderna Kevin och Timmy Hansen.

– Det var helt rätt beslut. Jag har lärt mig mycket under de här dagarna. Klart man alltid vill köra race och i det här fallet var det förstås extra kul att möta Hansens i helt likvärdiga bilar.

De fyra VM-förarna visade också sin klass och var totalt sett snabbast, men på den slutgiltiga prispallen var det bara Kristoffersson som stod. Timmy Hansen tvingades bryta i finalen medan Kevin åkte ut i semifinalen. Det gjorde också Ole Christian Veiby, som hamnade på taket efter att ha kört in i en barriär.

– Jag såg ingenting. När jag startade vindrutetorkarna blev det ännu värre, berättar Veiby, som ändå var nöjd med helgen.

– En ny utmaning. Riktigt kul och tempot var bra när allt fungerade. Sedan blir det alltid en del problem och händer saker när det är så svåra förhållanden som här.

Kristoffersson hade också sina problem, inte minst med starterna från innerspåret i det regniga vädret.

– Det var svårt från insidan. Startplattan lutar så vattnet rinner ner där.

I finalen stod Kristoffersson också på innerspåret, med Timmy Hansen i det torrare spåret utvändigt.

– Jag hade lite tur där, för Timmy missade i starten.

Johan var först ut, men fick en rejäl smäll in i första kurvan.

– Det small så jag var helt säker på att bakhjulet var borta.

Borta var det inte, men det blev en rejäl ändring på hjulinställningen. Kristoffersson fick använda hela sin briljans som förare för att behärska bilen.

– Jag åkte fram och tillbaka över hela banan de första varven, men efter ett tag kom jag underfund med hur jag skulle köra för att komma runt problemet.

Riktigt bra lyckades han anpassa sitt körsätt.

– Jag hade ju ändå snabbast varvtid i finalen, men jag tänker ändå inte rekommendera den hjulinställningen till någon annan inför fortsättningen, säger Johan med ett skratt.

Kristoffersson fick sällskap på prispallen av Mikaela Åhlin-Kottulinsky i KMS-stöttade Team E. Åhlin-Kottulinskys stallkamrat Nils Andersson tog över ledningen i mästerskapstabellen.

För Volkswagen Dealerteam BAUHAUS blev det en helg med många nya erfarenheter.

– Absolut! Det här har gett oss mycket lärdom. Det är så bra med sådana här tävlingar där man inte har några färdiga manualer eller rutiner att utgå ifrån utan måste använda sitt kunnande och sin rutin för att hitta lösningar, säger stallchefen Tommy Kristoffersson, som var mycket nöjd med teamets insats.

– Det har varit rätt approach från början. Alla har jobbat kopiöst hårt. Det var aldrig tal om att bara åka hit och ställa ut skorna.

Kristoffersson har också fått bekräftelse på att beslutet att göra ett gästspel i RX2e var rätt.

– Vi har fått enormt mycket cred för att vi kom hit.

Foto: Qnigan
Foto: Qnigan