Kristoffersson på klassisk japansk mark

Efter helger med rally, racing och folkrace på svensk mark är det dags för Johan Kristoffersson att ge sig i kast med internationella WTCR-serien igen. Den här gången går färden till Japan, där en tävling på formel 1-banan Suzuka väntar.

Foto: Clement Luck / DPPI

− Jag har aldrig varit i Japan tidigare och därmed, av förklarliga skäl, inte heller kört på Suzuka. En riktig F1-bana, det ska bli kul, säger en hoppfull Kristoffersson.

På grund av att WTCR-tävlingen går mellan årets F1-tävling och ett motorcykelevenemang så kommer Johan inte att få ratta sin Volkswagen Golf GTI TCR på hela bansträckningen. Av säkerhetsskäl väljer arrangörerna att använda enbart den östra delen av slingan.

− Det är förstås tråkigt att vi inte får köra hela, men det är positivt att den bästa delen med s-kombinationerna är kvar. Det är också den långsammare delen och det ska kunna passa oss bra, utifrån det material vi har.

Samtidigt är det svårt att veta hur konkurrenskraftiga det Sébastien Loeb Racing-ledda Volkswagen-teamet kommer att vara den här helgen.

− Det beror ju också på vilka förutsättningar som ges i övrigt, påpekar Johan, som förstås vill göra bra resultat, men också tänka långsiktigt.

− Eftersom vi inte är med i toppstriden i mästerskapet kan vi testa en del saker inför framtiden.

30-åringen från Arvika hoppas få fortsätta i WTCR nästa år. Inget är klart än, men Johan har deltagit i en del tester med den nya bilen, senast i Portugal förra veckan.

− Det är kul att testa och vara med i ett utvecklingsarbete. Jag har alltid gillat den typen av uppgifter. Dessutom ser den nya bilen lovande ut, med förbättrad aerodynamik.

Med tre tävlingar kvar av årets säsong ligger Johan på 15:e plats i mästerskapet. Det finns klara chanser att klättra. Närmast ovanför i tabellen ligger stallkompisen Rob Huff.

− Bäst i teamet vill man alltid vara, men Rob är en stabil spelare som kört alla år i WTCC och WTCR.

Efter den senaste deltävlingen i Kina i mitten av september har den mångsidige rattvirtuosen kört SM-avslutningen i rally, Carrera Cup-finalen på Mantorp och den prestigeladdade folkrace-tävlingen NGK Masters. För att förbereda sig på bästa sätt inför ännu en långresa och sju timmars dygnsomställning har en normalt sett morgontrött Johan ställt klockan tidigt under veckan.

− Klockan 4:45 har den ringt lördag, söndag, måndag. Då har jag stuckit ut på en tidig löptur. Jag kan berätta att det är lugnt på gatorna i Arvika vid den tiden på dygnet, säger Johan med ett leende.

Foto: Xavi Bonilla / DPPI

Pin It on Pinterest