Racing

Supportklasserna klara för DTM Anderstorp

En blandning av gammalt och nytt: den historiska DTM-tävlingen på Scandinavian Raceway nästa år kommer att bjuda på ett kittlande supportprogram som kastar publiken från svunna tider till innovativt nytänk.

Idag presenteras de mästerskapsakter som gör huvudklassen DTM sällskap när den populära racingcirkusen för första gången gästar Sverige och Anderstorp i juni 2020. På supportagendan står en variationsrik triad bestående av medialt mycket uppmärksammade W Series, nya GT-serien DTM Trophy samt den historiska klassen Tourenwagen Classics.

– Vi är glada att, tillsammans med DTM, kunna presentera supportprogrammet för tävlingen här hos oss i Anderstorp nästa sommar, säger Carry Mårtensson, ordförande Anderstorp Racing Club. Vi är måna om att det ska hända så mycket som möjligt både på och utanför banan, och i det här paketet har vi en bra variation av klasser som täcker in både GT-bilar, historisk racing och ett högaktuellt formelbilsmästerskap. Det kommer bli en fullspäckad helg på mossen och vi ser fram emot att utveckla programmet ytterligare under de kommande månaderna.

Biljetter till DTM-tävlingen på Scandinavian Raceway den 12-14 juni 2020 kommer att släppas inom kort.

W Series: omtalad formelbilsklass enbart för kvinnor

Den nya formelbilsserien W Series lanserades inför säsongen 2019 och fick snabbt ett stort internationellt genomslag. I mästerskapet tävlar uteslutande kvinnliga förare, vilket givit W Series en unik position och öppnat upp sporten mot en ny demografi. Förre F1-stjärnan David Coulthard är en av initiativtagarna bakom W Series.

Under premiärsäsongen genomförde W Series totalt sex deltävlingar, samtliga inom ramarna för DTM. Brittiskan Jamie Chadwick avgick med den historiska första W Series-titeln och belönades med prissumman 500 000 dollar. Chadwick fortsätter i mästerskapet, där identiska bilar av typen Tatuus F3 T-318 används, säsongen 2020.

Till start nästa år kommer även finländskan Emma Kimiläinen (med ett förflutet i svenska STCC), som vann ett race under 2019 och alltså liksom Chadwick återvänder för en andra säsong. Vidare ser debuterande norskan Ayla Ågren till att det blir två nordbor i startfältet när W Series gästar Anderstorp kommande sommar.

DTM Trophy: GT-racing med premiumfabrikanter

Den nya serien DTM Trophy har sjösatts av DTM:s egen paraplyorganisation, ITR, inför den kommande säsongen. I mästerskapet, som är öppet för anmälan mellan 6 november och 11 mars, kommer GT-bilar med mellan 400-500 hästkrafter att tävla.

Fabrikanter som Audi, BMW och Aston Martin – som samtliga är representerade i DTM – har bilmodeller kompatibla med DTM Trophy-reglementet, liksom en lång rad andra premiumtillverkare som Mercedes-AMG, Porsche, McLaren, Ford, Chevrolet, Lotus, Jaguar, Toyota och Nissan.

Två race (vardera 30 minuter) kommer att köras vid varje tävlingstillfälle under premiärsäsongen, där Scandinavian Raceway är en av sju arrangerande arenor.

Tourenwagen Classics: historiska pärlor släpps loss

Tourenwagen Classics blir serien för de historiskt passionerade. Här ryms bilar från DTM:s mer än 30-åriga historia, framförda i full fart och i äkta bataljer hjul mot hjul – inte sällan körda av de förare som en gång i tiden gjorde dem till tidlösa ikoner.

Bland de guldklimpar som regelbundet dyker upp i Tourenwagen Classics märks bilar som BMWs 635 CSi och M3, Fords legendariska Sierra Cosworth RS500 och Mercedes kraftfulla 190E 2.5-16. Förarbesättningen har under 2019 inkluderat tunga namn som femfaldige DTM-mästaren Bernd Schneider, Kurt Thiim, Eric van de Poele och Volker Strycek.