Rosenqvist i ny Indycar-dubbel på känslosam mark

Mid-Ohio Sports Car Course håller en särskild plats i Felix Rosenqvists hjärta – och i helgen återvänder 28-åringen just dit för ännu en intensiv dubbel i NTT INDYCAR SERIES.

Foto: Indycar

Efter ett sent beslut för bara en vecka sedan införlivades Mid-Ohio ånyo på INDYCAR-kalendern, efter att tävlingens genomförande länge varit omgärdat av frågetecken i spåren av coronapandemin.

För Rosenqvist var beskedet att återinsätta Mid-Ohio extra glädjande. Det var just där han 2016 testade en IndyCar-bil för allra första gången, och det var också där han i fjol körde hem sin första pallplats i det amerikanska formelbilsmästerskapet efter en intensiv segerstrid mot Chip Ganassi Racing-kollegan Scott Dixon – som till slut passerade mållinjen mindre än en tiondel före Rosenqvist.

Glädjen över att få återförenas med Mid-Ohio är dessutom dubbel, i ordets rätta bemärkelse: två race ska köras i helgen, det tionde och elfte i ordningen på årets INDYCAR-säsong.

– Mid-Ohio är en av mina absoluta favoriter och att få köra ett dubbelrace där blir en av årets stora höjdpunkter, säger Felix Rosenqvist. Vi hade ett fantastiskt race där i fjol, en tuff men schysst fight med Scott hjul mot hjul på sista varvet, och även om jag inte vann var det min första pallplats i INDYCAR. Det betydde mycket för mig och jag kan inte vänta på att få komma tillbaka dit i helgen.

Rosenqvist fick till slut smaka på den efterlängtade segersötman när han körde hem sin första INDYCAR-triumf på Road America tidigare i år, på en bana som till stora delar liknar den som nu väntar i Ohio.

– Det finns flera likheter, fortsätter Felix Rosenqvist. Båda banorna är kuperade, följsamma och kräver att man hittar en naturlig rytm. Det går att köra om, men kvalet är ändå viktigt. Vi brukar ha en konkurrenskraftig bil på Mid-Ohio, men det finns inga garantier och vi har inte varit där med den nya aeroscreen-bilen än. Dessutom ser det ut att kunna bli regn i helgen. Jag har ändå en positiv känsla och målet är absolut att vara med och slåss längst fram i båda racen.