Racing

Rosenqvist om förberedelserna inför årets säsong

Säsongsupptakten för NTT INDYCAR SERIES 2021 är fortfarande en bit bort, med premiär på Barber Motorsports Park i mitten av april. Felix Rosenqvist tar stiltjen i akt att blicka fram emot det som väntar, när han inleder nästa fas av karriären i sin nya hemvist hos Arrow McLaren SP.

Foto: Arrow McLaren SP.

Q: Vi är mitt uppe i vinteruppehållet och det är fortfarande nästan tre månader kvar till premiär. Hur ser dina dagar ut just nu?

FRO: Det är fortfarande långt till första racet, men förberedelserna är igång för fullt! Första testen är på måndag och jag ser fram emot att köra. Största delen av min tid har ägnats åt fysisk träning och besök hos teamet i Indianapolis.

Q: På tal om det: hur fungerar arbetet med ditt nya team, Arrow McLaren SP, så här långt?

FRO: Det känns som att jag har kommit in i teamet på ett naturligt sätt. Vi har spenderat ganska mycket tid tillsammans sedan första testet i november. Det är ett gäng som vet hur man fokuserar när det gäller, men även hur man slappnar av och har kul mellan varven. Jag trivs väldigt bra, och det känns som att vi alla är lika hungriga att ta Arrow McLaren SP till nästa nivå.

Q: Vilka personer kommer du att jobba närmast med under säsongen?

FRO: Blair Perschbacher är chefsingenjör på #7-bilen, så han blir naturligt den person jag kommer ha mest kontakt med. Även min performance-ingenjör Mike Reggio är väldigt involverad i all kommunikation på den fronten, liksom min crew chief, Gary Frost.

Billy Vincent är den som pratar med mig på radion. Han har en övergripande funktion som team manager, och har därigenom ett nära samarbete med alla mekaniker och ingenjörer och knyter ihop den säcken med logistik o.s.v.

Billy Vincent blir en av nyckelpersonerna kring Felix under 2021. Foto: Arrow McLaren SP.

Chris Lawrence (Head of Simulation) kommer att vara med på alla simulatordagar innan varje race, så vi kommer också spendera mycket tid ihop.

Q: Du får också en ny teamkamrat i år: Pato O’Ward. Av det du har sett så här långt, hur tror du att ni kommer komplettera varandra?

FRO: Det ska bli intressant att se. Pato är nio år yngre än jag, och har ett rykte om sig att vara oerhört snabb. Han gjorde en kanonsäsong förra året med väldigt få misstag. Rent körmässigt vet jag ännu inte exakt hur vi kommer skilja oss åt, men jag tror att vi kommer pusha varandra väldigt hårt! Han är en rolig kille, vilket också underlättar. Det blir inte många lugna stunder runt Pato (skratt)!

Q: Hur ser schemat för försäsongen ut?

FRO: Första testet är på Sebring nu på måndag, den 1 februari, och andra testet är på Laguna Seca den 1 mars. Det, tillsammans med en officiell testdag på IMS (Indianapolis Motor Speedway), kommer bli all körning innan säsongsstarten på Barber. Det är väldigt tunt med tester i år, särskilt om man inte är rookie (för vilka extra testdagar erbjuds), så det gäller att ta tillvara på dagarna.

Q: Årets INDYCAR-kalender ser på förhand ut att kunna passa dig bra, med en betydligt större andel stadsbanor än i fjol. Vi kommer bland annat få se ett intressant nytillskott i form av Music City Grand Prix i centrala Nashville. Har du kunnat testa banan i simulator än?

FRO: Det är svårt att se några egentliga svagheter för mig på kalendern i år. Vi får hoppas att alla stadslopp blir av – i så fall kommer det bli en riktigt rolig säsong!

Jag tror att Nashville-racet har potential att bli en omedelbar klassiker. Det racet har de rätta ingredienserna för ett grymt stadslopp. Jag har inte kunnat testa banan än, men så småningom kommer vi kunna göra det. Layouten ser fantastisk ut.

Q: Du står inför din tredje säsong i INDYCAR och har hunnit samla på dig en hel del värdefull erfarenhet längs vägen. Vad tror du själv blir nyckeln till framgång i INDYCAR under 2021?

FRO: Det blir, som vanligt, att fullfölja så många varv som möjligt. INDYCARs poängsystem gynnar förare som är jämna, till skillnad från t.ex. F1 där en seger kan göra enorm skillnad i tabellen. Med lite fler race på kalendern än i fjol blir det dock mer förlåtande om man bryter ett race eller två. Jag kände mig väldigt stark i de avslutande ovalracen på Gateway förra året, och ser fram emot att fortsätta den utvecklingen med Arrow McLaren SP som alltid har varit dokumenterat bra på ovaler.

Foto: Arrow McLaren SP.