Racing

Ericsson siktar högt i Indycar: ”Kan vinna mästerskapet”

I helgen inleds IndyCar-säsongen. Svensken Marcus Ericsson siktar högt efter fjolårets succésäsong.

Foto: Bildbyrån

– Jag skulle säga att upp till tio förare har en realistisk chans att vinna mästerskapet, och jag är en av dem, säger Ericsson inför premiären i St Petersburg, Florida.

Årets IndyCar Series kan bli en av de jämnaste säsongerna i historien, med ett startfält som håller riktigt hög nivå.

– IndyCar är det tuffaste mästerskapet i motorsportvärlden där alla, i princip, har lika förutsättningar. Det är 26 bilar på startgridden och teoretiskt kan samtliga vinna race, och det gör det så roligt att kolla på, säger Marcus Ericsson som i fjol vann sina två första IndyCar-race.

– Det hade gått åtta år sedan jag vann en professionell tävling i dåvarande GP2, så även om man alltid tror på sin egen förmåga är det klart att det föds tvivel. Det är trots allt bara segrar som räknas. Jag är mentalt stark efter mina år i F1, men det var så klart skönt att få det på papperet.

Nu förbereder han och teamet Chip Ganassi sig för en ny säsong.

– Jag har jobbat hårt med min ingenjör Brad Goldberg, för att analysera fjolåret, och ovalbanor är ett område vi vill förbättra oss. Det tar tid att lära sig läsa av situationer, att ligga ett steg före. Men det är något jag jobbat på för att få med mig bättre resultat då fem deltävlingar plus Indy500 avgörs på ovaler, säger Ericsson och fortsätter:

– Den andra stora biten är kvalen, att hitta en bil som jag trivs med där. Vi visade att när bilen är som jag vill ha den, kan vi kvala högt upp och det behöver jag för att vara med där uppe. Jag tror mitt kvalsnitt i fjol var 12, och det behöver jag förbättra med tre, fyra placeringar. Álex Palou som vann mästerskapet i fjol hade i jämförelse 7,5, vilket är en bra måttstock.

Oberäknelig bil

Mästerskapets andre svensk Felix Rosenqvist hade ett jobbigt 2021.

– Felix flytt till Arrow McLaren föll inte väl ut. Teamet passade inte hans körstil med en nervös och oberäknelig bil. Det gjorde att han hamnade i dåliga lägen och bilen käkade för mycket däck. Det hände en massa saker som tog en del på självförtroendet, säger Viaplays expert och kommentator Janne Blomqvist.

Till årets säsong har man tagit hjälp av McLarens F1-team för att försöka åtgärda bekymren.

– Det enda test som de genomfört i år skvallrar om att de är på rätt väg.

Marcus Ericsson är nära vän med Rosenqvist, och han tror på sin landsman:

– Jag tror Felix kommer få en riktigt stark säsong. Jag vet hur taggad han är att visa vad han kan efter sitt tuffa fjolår. Jag anser att han är en av de bästa förarna i fältet.

Till start i år kommer även 28-åriga Tatiana Calderón, den första kvinnan som kör mästerskapet sedan säsongen 2013.

– Tatiana har tillhört Saubers F1-organsiation och kommer närmast från japanska Super Formula. IndyCar är en fysisk bil att köra, så kan hon vara med topp-15 gör hon ett riktigt bra jobb. Om Tatiana placerar sig på pallen och rentav vinner race så kan det ha stor betydelse för kvinnlig racing framöver, säger Blomqvist.