Racing

STCC bryter ny mark i helgens premiär i Ljungbyhed

STCC TCR Scandinavia tävlar för första gången någonsin på Ljungbyheds Motorbana i helgens säsongspremiär, något som gör mästerskapet än mer oförutsägbart då inget team eller förare tävlat på den tidigare militärflygplatsen innan.

 Foto: STCC/Motions

Fjolårstvåan Robert Dahlgren jagar en historisk tredje STCC-titel, stärkt av en lovande första säsong med CUPRA Dealer Team – PWR Racings nya Cupra León Competición förra året.

– Jag har nog aldrig varit så besviken som efter finalen förra året och det är mitt kärnbränsle inför 2021, säger Robert Dahlgren.

– Vi fick nya Cupran precis innan premiären förra året och lyckades ändå utmana om titeln. Det i kombination med att vi nu har en hel säsongs data i ryggen gör att jag känner mig oerhört laddad inför årets säsong.

Men det är många som vill sätta stopp för norrlänningen, en av dem är Brink Motorsport-föraren Tobias Brink som ledde en stor del av fjolårets mästerskap innan han fick nöja sig med bronsmedaljen.

– Vi vill tveklöst vinna mästerskapet i år, inget annat är intressant för oss. Ljungbyhed är ett vitt papper för oss då försäsongstesterna kördes i blött och premiären ser ut att bli torr. Men det bara ökar pulsen och det ska bli sjukt kul att komma igång, säger Tobias Brink.

Regerande mästarna Lestrup Racing Team fick chockbeskedet att deras stjärnförare Rob Huff plockades till VM för mindre än två veckor sedan. Nu riktas strålkastarljuset istället på Oliver Söderström som imponerade i sin comeback-säsong med teamet förra året, bland annat med seger i premiären.

– Det är inget att sticka under stol med att Rob spelade en stor roll både som teamkompis men även som rival på banan. Men jag känner ingen press. Jag vill vinna i år och det känns naturligt med tanke på hur det gick förra året. Det kommer att bli en tight säsong, men vi har minst lika bra resurser som förra året och jag känner mig väldigt taggad, säger Oliver Söderström.

En annan nyhet för årets mästerskap är att STCC-veteranen Mattias Andersson, som startar sin 21:a säsong i år, kör med världsmästarbilen Lynk & Co 03 TCR i team MA:GP.

– Målet i år är att vara på pallen totalt och att plocka en seger så fort som möjligt med vår nya Lynk & Co. Det är mycket som är nytt och även att vi har testat mycket så har vi inte kört några riktiga kval eller tävlingar ännu med den nya bilen. Men vi är laddade och hoppas på en stark premiär, säger Mattias Andersson.

STCC:s första kvinnliga segrare Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer direkt från en pallplats i Extreme-E i Senegal till premiären med högt satta mål.

– Jag kommer med en härlig känsla och i absolut racemode till premiären. Jag jagar topp tre, det är ingen hemlighet att jag vill vinna STCC. Vi var starka i slutet av förra säsongen och vi var starka under testerna i år, så jag är supertaggad, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Kågered Racing kommer med två Volkswagen Golf GTI TCR för Andreas Ahlberg och Hugo Nerman till årets STCC-säsong och jagar revansch efter ett tufft fjolår.

– Målet är alltid att vara med och utmana om segrar, Ljungbyhed är inget undantag. Vi hade ett bra försäsongstest och kommer att ge allt för varje millimeter i helgen, säger Andreas Ahlberg.

Hyundai representeras av Albin Wärnelöv och Experion Racing som laddar med en ny ingenjör samtidigt som Brovallen Design nyligen gjorde klart med unga talangen Isac Aronsson.

Sex förare gör upp om juniortiteln i årets mästerskap där regerande mästaren Hannes Morin jagas av Söderström, Robin Knutsson, Nerman, Aronsson och FH Racing-föraren Rasmus Hedberg.

Totalt gör 13 förare, åtta team och fem olika bilmärken upp om årets STCC-titlar.