Racing

Rosenqvist bäste Chevrolet-förare i tumultartad Nashville-premiär

Felix Rosenqvist körde hem säsongens bästa resultat hittills när NTT INDYCAR SERIES återupptogs i explosiv stil med ett kaotiskt race i Big Machine Music City Grand Prix i Nashville, USA, natten mot måndag svensk tid.

FotoArrow McLaren SP.

Rosenqvist visade prov på lovande fart efter sommaruppehållet när han regelbundet återfanns högt upp i resultatlistan under helgen på den nya stadsbanan, och körde in som motorleverantören Chevrolets bäst placerade förare i såväl kval som race.

Den 29-årige Arrow McLaren SP-svensken tog sig – som enda Chevrolet-bil – vidare hela vägen till det avslutande Fast Six-segmentet i lördagens kval, och inledde söndagens race från sin mest framskjutna startposition hittills under 2021 från fjärde ruta.

Väl i racet förvandlades saker och ting dock till något av ett lotteri, med hela nio gulflaggssituationer i en kaotisk tävling som dessutom fick avbrytas med rödflagg två gånger på grund av olika incidenter.

Rosenqvist, som inledningsvis legat med stadigt i topp fem, blandades bort i den chansartade strategiska given som uppstod i tumultet och fick till slut nöja sig med åttonde plats – som ändå markerade nytt säsongsbästa.

– Det finns mycket att säga om det här racet, men det blev helt enkelt ett lotteri, säger Felix Rosenqvist. Det var otroligt mycket gulflagg. Ibland såg det bra ut, ibland inte, och allt vi kunde göra var att försöka hantera det så gott det gick. Det var tråkigt att vi inte fick med oss ett bättre resultat, särskilt med tanke på farten vi faktiskt haft här i helgen, men ärligt talat känner jag inte att jag kunde ha gjort något annorlunda idag.

Rosenqvist tvingades till en försiktig avslutning i det 80 varv långa racet, sparandes på bränsle för att undvika ett sista extra depåstopp, och låg sexa inför en sen omstart med bara tre varv kvar.

Försedd med Firestones hårda (svarta) däck kunde smålänningen dock inte försvara sig mot attackerna från bakomvarande rivaler på mjukt (rött) gummi under slutvarven, och tappade två placeringar.

– Vi var på en strategi som innebar att jag behövde spara bränsle, och dessutom låg vi ute på de svarta däcken, förklarar Felix Rosenqvist. Det var egentligen rätt beslut när det togs, men när den sista rödflaggen kom ut så sent i racet sjönk temperaturen i däcken alldeles för mycket och jag fick aldrig in dem igen. Det var inga lätta varv på slutet, men det här racet kunde ha gått precis hur som helst och i slutändan får vi vara glada för vårt bästa resultat i år. Tack till alla som gjort det här racet i Nashville möjligt!