Racing

Lundqvist kraschade hårt efter punka i 300 km/h

Linus Lundqvist fick se en urstark ovaldebut gå i kras mot betongmuren på World Wide Technology Raceway när han drabbades av ett däckhaveri på väg mot en säker pallplats vid helgens Indy Lights-tävlingar i Madison, USA.

Foto: Gavin Baker Photography / Road to Indy.

Lundqvist var på väg mot något riktigt bra i sitt livs första ovaltävling, där han direkt satte hård press på sina mer rutinerade titelrivaler redan från start.

Tyresö-sonen drog ögonen till sig med snabbaste tid av alla på fredagens fria träning, men var sedan lite för försiktig i det efterföljande kvalet och fick starta helgens två race som fyra respektive femma – alltjämt klart med i matchen.

I det första loppet, som kördes sent på fredag natt svensk tid, fortsatte Lundqvist sin frammarsch. En offensiv start tog honom förbi såväl dansken Benjamin Pedersen som titelkonkurrenten Kyle Kirkwood (USA), och Lundqvist positionerade sig sedan som tvåa – tätt i rygg på Global Racing Group with HMD Motorsports-kollegan David Malukas.

På det 59:e varvet av 75 var dock olyckan framme med våldsam kraft. Lundqvists högra framdäck gav plötsligt vika i 300 km/h, och en imponerande ovaldebut slutade istället med en hård smäll i muren.

Lundqvists olycka var den sista i raden – och den mest spektakulära – av ett flertal liknande däckincidenter tidigare under loppet, och tävlingsledningen valde därför att avbryta racet i förtid efter några varv bakom säkerhetsbilen.

Malukas tog hand om segern, medan Kirkwood övertog andraplatsen i ett resultat som drastiskt påverkade Lundqvists slagläge i mästerskapstabellen.

– Det var inget roligt slut i Race 1, säger Linus Lundqvist. Det såg så bra ut och jag tyckte själv att jag gjorde ett av mina bästa race. Jag kunde följa med ganska enkelt bakom David (Malukas) och en andraplats i mitt livs första ovallopp hade definitivt varit ett bra resultat. Jag kom ner mot Kurva 3 när däcket plötsligt bara exploderade. Det fanns ingenting jag kunde göra och det var en hård smäll, men jag är OK.

Kraschen var så pass hård att Lundqvist dagen därpå tvingades byta till teamets reservbil, som tidigare under året körts av ryssen Nikita Lastochkin.

Trots att Lundqvist kastades in i en för honom helt ny bil var han snabbt tillbaka upp i fart, och lyckades ro hem en fjärdeplats i det avslutande Race 2 på lördagen – ett lopp som också det fick avbrytas i förtid efter nya däckproblem längre ner i fältet.

– Med tanke på omständigheterna får jag vara hyfsat nöjd med en fjärdeplats idag, fortsätter Linus Lundqvist. Teamet gjorde ett stort jobb som först försökte få ihop min ordinarie bil och sedan byggde ihop reservbilen så pass snabbt – stort tack. Att ändå avancera en plats i det här racet och bli fyra är OK.

Linus Lundqvist lämnar karriärens första ovaltävling som fortsatt trea i Indy Lights-tabellen, nu 59 poäng bakom ledande Malukas som vann båda helgens race.

– Allt som allt en helg med blandade känslor, men någonstans är jag faktiskt mest glad över farten jag haft här, avslutar Linus Lundqvist. Vi förlorade mark i mästerskapet, ja, men ur ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att vara bekväm på ovalerna – och där har jag fått ett väldigt bra kvitto.