Lundqvist laddad för Indy Lights-premiär

Linus Lundqvist är redo att dra igång sin andra säsong i Indy Lights Presented by Cooper Tires den här helgen när 2022 års mästerskap inleds på gatorna i St. Petersburg, Florida, samtidigt som ett flertal betydande förändringar introduceras i klassen i kölvattnet av ett utökat inflytande från promotorn INDYCAR.

Foto: LL Motorsport

Den nya Indy Lights-säsongen vaknar till liv under stor förväntan från såväl team, förare som fans, med ett växande startfält och flera intressanta nyheter.

Linus Lundqvist äntrar mästerskapet efter en stark rookiesäsong i fjol, då han slutade trea totalt efter tre segrar och en pallplats just i St. Petersburg där han samtidigt gjorde sin amerikanska stadsbanedebut.

22-åringen fortsätter i år att tävla för HMD Motorsports, som under vintern ingått ett nytt strategiskt samarbete med INDYCAR-teamet Dale Coyne Racing.

Lundqvist är den bäst placerade föraren från 2021 som återvänder till Indy Lights den här säsongen, och betraktas av många som en förhandsfavorit till titeln. Tyresö-sonen själv vet att vägen dit är lång, men gör ändå ingen hemlighet av att siktet är tydligt ställt mot Victory Lane.

– Jag är extremt taggad på att dra igång den här säsongen nu i helgen i St. Pete, säger Linus Lundqvist. Det var ett fantastiskt evenemang förra året och det ska bli spännande att komma tillbaka och se hur vi står oss nu. Mot bakgrund av farten vi hade i fjol måste målsättningen vara att slåss om titeln. Jag vet att det här är en viktig säsong för mig om jag ska nå INDYCAR, men jag är helt redo att ta mig an den.

Årets säsong markerar en ny erfarenhet för Linus Lundqvist, paradoxalt nog just för att han inte beträder ny mark. Det här är nämligen första gången i den internationella karriären som Lundqvist inte äntrar en säsong som rookie, efter att tidigare ha tagit ständiga steg uppåt på racingtrappan från brittiska Formel 4 (2017) till brittiska Formel 3 (2018), Euroformula Open (2019), Formula Regional Americas (2020) och Indy Lights (2021).

– Det här är första gången jag inte är rookie, säger Linus Lundqvist. Jag har alltid behövt ta snabba steg och ta tjuren vid hornen, men nu är jag på den högsta juniornivån här borta och det är naturligt att det är här jag måste utvecklas vidare om jag ska ta det där sista steget. På pappret borde det förstås vara en fördel, särskilt eftersom jag också kör vidare med samma team. Det ger en kontinuitet jag aldrig haft tidigare. Jag ser så mycket fram emot den här säsongen!

Flera nyheter

På ett övergripande plan väntar dock betydande förändringar under årets Indy Lights-säsong. Under vintern har promotorskapet för mästerskapet tagits över av INDYCAR-organisationen själv, vilket medför närmare band med toppkategorin NTT INDYCAR SERIES på en rad områden.

Bland annat revideras poängsystemet för att spegla det som används i INDYCAR, och dessutom integreras Indy Lights i samma depåområde som huvudklassen. Lights-fältet kommer också att tillämpa samma regler för omkörningshjälpmedlet push-to-pass som INDYCAR.

Den kanske mest påtagliga nyheten kretsar emellertid runt tävlingsformatet. Vid åtta av säsongens elva deltävlingar kommer endast ett race att köras, medan tre helger – Indianapolis, Detroit och Laguna Seca – behåller upplägget från 2021 med två lopp. Totalt ger det 14 race på handen.

Racedistansen utökas med ungefär 10 % jämfört med i fjol.

Precis som tidigare står ett betydande finansiellt stipendium till förfogande för mästaren, inriktat mot ett avancemang till NTT INDYCAR SERIES, och topp tre i Indy Lights-totalen belönas återigen med varsitt test i en INDYCAR-bil.

FotoLL Motorsport