Racing

Bergman först till elektrifierade STCC

Blott 17-årige Calle Bergman från Exion Racing är den första bekräftade föraren till säsongen 2023 när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.

Foto: Exion Racing

– Jag har aldrig varit så laddad och redo för något i mitt liv som STCC 2023, premiären kan inte komma snart nog! säger Calle Bergman.

– Både jag och teamet har en lång väg kvar att vad gäller att bygga erfarenhet jämfört med våra konkurrenter. Men jag är förväntansfull inför 2023 och vidare när mästerskapet gör en nystart med elektrifieringen som gör att spelplanen förändras betydligt.

Värnamosonen gjorde STCC-debut i år med Exion Racing och har tidigare tävlat i gokart, Formel Nordic och Radical – bland annat blev han den förste svensken att ta pole position i OK-klassen av World Series of Karting.

– Calle är en nyckeldel i vår långsiktiga satsning om att kunna slåss om STCC-guldet och han tog stora steg framåt under förra säsongen trots begränsade förberedelser och erfarenhet, Daniel Aronsson, teamchef Exion Racing.

– Hos oss finns det ingen tvekan om att Calle har potentialen att bli en av Sveriges absolut snabbaste förare, han har rätt ålder och rätt inställning för att växa och vinna tillsammans med oss.

Exion Racing fortsätter sin storsatsning på STCC efter debutåret 2022 och kommer att tävla med tre BMW i4 nästa år. Calle Bergmans båda teamkompisar kommer att avslöjas under vintern.

– Vi jobbar långsiktigt och metodiskt framåt mot våra mål med stark support från våra partners som inte hade varit möjlig utan elektrifieringen av STCC, säger Daniel Aronsson.

– Sedan har vi på inga sätt förhoppningar om att få något gratis på banan som nykomlingar, men med det sagt kommer vi inte backa undan på något sätt utan sikta på att kunna slå oss in i topp fem under 2023.

Calle Bergman kommer att tävla bakom ratten på sin 550-hästars BMW i4 – de mest kraftfulla STCC-bilarna i mästerskapets historia – under säsongen 2023.

– De nya STCC-bilarna verkar oerhört spännande och utmanande att köra där jag tror att min erfarenhet från Radical, som också är kraftfulla bakhjulsdrivna tävlingsbilar, kommer att vara värdefull för mig, säger Calle Bergman.

– Det enda jobbiga är väntan på att få sätta tänderna i våra nya tävlingsbilar, men vi förbereder oss bäst möjligt under vintern med träning och simuleringar. Vi har tveklöst den häftigaste STCC-säsongen någonsin framför oss!