Racing

Skyfall förvandlade Gelleråsen Arena till ett träsk

Årets fjärde deltävling i Sportvagnsserien kördes på Gelleråsen Arena tillsammans med SSK-Serien. Det var rena syndafloden under natten mellan lördag och söndag. Trots att det inte kom något regn under racen på söndagen hade ändå vattnet stor inverkan på tävlingen eftersom marken runt banan var helt mättad. Det stod pölar med vatten i Esset och i svackan efter Ejes, men det största problemet var att det rann vatten över banan i vänstern in i depåkurvan hela dagen, vilket förorsakade många sladdar och avåkningar. Det blev bärgningar och safetycar i stort sett alla heat som kördes!

Peter Wiborg och Douglas Dahlström plöjer sig fram genom vattnet i Ginetta GT5 Challenge.

Verktygsboden Modsport

Den stora frågan var om hemmaförarna Toni Berggren och Jonas Jansson skulle kunna slå Samuel Johansson på sin hemmabana i Verktygsboden Modsport I? Det visade sig dock att Johansson var klart snabbast i kvalet. Han tog starten i första racet, men sedan blev han utmanad av Björn Axelsson som bromsade sig förbi Johansson i hårnålen på första varvet! Inte nog med det, Axelsson behöll ledningen i några varv innan Johansson till slut kunde ta sig förbi och vinna före Axelsson och Berggren. Axelsson kör ju dessutom i klass II, som han vann före Joel Thorén och Robin Wärmlund. Bo Johansson kom trea i klass I.

I det andra racet var Berggren mer på hugget. Johansson ledde visserligen från start till mål, men han utmanades hela tiden av Berggren som var uppe och stötte ideligen. Johanssons segermarginal blev endast 1.2 sekunder före Berggren. Bo Johansson kom trea i klass I. Axelsson vann klass II före Thorén och Wärmlund. I klass III vann Gustav Larsson det första racet före Anders Eriksson och Mats Olsson. Eriksson vann det andra före Larsson och Anders Björnson.

Roadsport

Lars Macklin tog ledningen från pole i Roadsport A, men Gunnar Östlund övertog ledningen efter några varv. När endast några få varv återstod av racet satsade Macklin på en sen inbromsning efter långa rakan, men han låste upp bromsarna och snurrade. Östlund försökte runda Macklin på yttern, men de krokade ihop och Östlund tvingades bryta. Macklin kom igång och vann före Torbjörn Isaksson och Östlund. Östlund kom tyvärr inte till start i andra racet där Macklin återigen vann före Isaksson. Petter Sångberg ville ha lite extra körträning varför han körde i B-klassen. Eftersom Max Lindblom körde sönder bilen under kvalet blev Sångberg ensam förare i B-klassen.

I Roadsport C by Nankang tog Torkel Kristensson ledningen från pole. Han drog gradvis ifrån övriga fältet och vann före Sångberg och Anders Träff. I det andra racet tvingades Kristensson bryta i ledning. Sångberg tackade för bjudningen då han vann före Thomas Ohlsson och Träff.

RS & Clubman

I RS & Clubmanheatet tog Johan Kylberg ledningen från start och han var klart snabbast han ledde från start till mål och var ensam förare att köra i klassen RS1. Jonas Jonsson kom tvåa totalt och han vann RS2 före Anders Dahg och Ossi von Rosen. Det blev exakt samma resultat i det andra racet.

Robin Wachmann körde för första gången någonsin på Gelleråsen Arena, men han lärde sig snabb för han vann Clubman före Daniel Holm Sipinen och Thomas Larsson. Wachmann vann även det andra racet före Sipinen medan Larsson tyvärr ej kom till start.

Ginetta GT5 Challenge

Ginetta var gästklass denna tävling. Peter Wiborg tog ledningen från pole position men passerades snart av Alexzander Kristiansson, som till skillnad mot Wiborg valt de mönstrade däcken, men omkörningen skedde under gulflagg och Alexzander fick därför ett tidstillägg efter målgång. Men innan dess, redan i startögonblicket, kolliderade Niklas Kristiansson med Kevin Blomberg. Den förre kunde fortsätta medan Blomberg tvingades bryta. Den andra omgången med Safety Car kom efter att Wiborg snurrat och fastnat i ”kärret” utanför banan. Andreas Lundin körde mästerligt på sina torrdäck och tog segern före Douglas Dahlström med Alexzander Kristiansson som trea, efter tidstillägget. Ola Gustafsson var fyra och bäste senior före Mikael Karlsson och Niklas Kristiansson. Intressant nog var Lundin den ende bland de åtta första som körde på slicks – och han vann!

Dammen hade minskat i omfång men fanns kvar även till eftermiddagens race. Med alla på slicks var utgången oviss och redan på första varvet snurrade Douglas Dahlström av och fastnade i gräset. Sekunder senare stod Ola Gustafsson för en piruett och i karambolaget körde Kjell Zetterström in i Kari Mäkinens bil. Dahlström, Zetterström och Mäkinen tvingades bryta och bärgningarna föranledde en längre period bakom safetycar. När det åter var grönt på banan bjöds vi på ett kort sprintlopp in över mållinjen. Wiborg höll undan och segrade med Lundin som tvåa och Alexzander Kristiansson på tredje plats. Endast 0,3 sekunder skiljde mellan dem. Blomberg fick lite revansch efter missödet i Race 1 med en fjärdeplats. Niklas Kristiansson var femma och bäste senior.

Text och bild: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se