Rallycross

Åhlin-Kottulinsky kör VM-finalen i Rallycross

Volkswagen Dealerteam BAUHAUS skickar in ett nytt namn i leken till VM-finalen i Hongkong: Mikaela Åhlin-Kottulinsky!

– Superhäftigt att få kliva in och vara en del av det bästa VM-teamet, säger en taggad Mikaela, som gör Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby sällskap i föraruppsättningen.

Foto: Qnigan

Rallycross-VM går i mål helgen 11-12 november i stadsmiljö i Asien. För Volkswagen Dealerteam BAUHAUS handlar det om att säkra två VM-titlar – individuellt för Kristoffersson och för KMS i teammästerskapet – men också om att bjuda på motorsportspropaganda i mångmiljonstaden. Därför satsar teamet lite extra i säsongens slutskede.

– Det är oerhört glädjande att vi med gemensamma krafter har lyckats få till den här lösningen. Vi har gjort det vi kan och Mikaela har dragit ett tungt lass själv. Jag är supernöjd med att vi kan bidra till en häftig avslutning på VM-säsongen, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

KMS-chefen har förstås bra koll på 30-åringen från Karlstad.

– Vi har sett hennes potential i Extreme E, där hon tävlar tillsammans med Johan och i RX2e, där hon har visat en fin utveckling. Jag är också väl medveten om hennes resultat i STCC.

Med Åhlin-Kottulinskys intåg i VM-serien fördubblas också den kvinnliga representationen i startfältet.

– Jag ser det som en chans för Mikaela att få visa upp sig, en språngbräda för henne att få ihop nästa säsong.

Mikaela är tacksam för den möjligheten – och överraskad.

– Om någon hade sagt till mig i början av året att jag skulle få köra VM-finalen i Hongkong för KMS, så hade jag bara sagt: ”Va!” Det är häftigt!

Helt obekant med miljön och människorna i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS är hon förstås inte efter en säsong i RX2e med Nils Anderssons Team E, som har nära band till KMS-gänget.

– Det var kul att jobba med Johan och Ole Christian när de körde RX2e i Belgien. Jag ser fram emot att fortsätta det samarbetet och att få jobba med de otroligt duktiga ingenjörer och mekaniker som finns i teamet.

Och eftersom VM-säsongen avslutas med samma typ av bil som hon har kört under säsongen så finns det igenkänning på den punkten också.

– Lite mer power i bilarna än vi har haft i vår serie, men helt nytt är det förstås inte.

Resultatmål är däremot lite komplicerat för Mikaela att sätta upp.

– Det är svårt att säga när man kliver in för en tävling så här, men jag ska göra mitt bästa. Banan i Hongkong är ny för alla, ett stadsrace och jag har trivts på den typen av bana tidigare.

Åhlin-Kottulinskys inhopp kan också gynna säsongsavslutningen i Extreme E i början av december.

– Ett perfekt tävlingstillfälle inför Chile, att få komma in i race mode, påpekar Mikaela.

Rallycross i Asien och därefter terrängsbilskörning i Sydamerika – en dröm som går i uppfyllelse.

– När jag var liten sa jag att jag skulle upptäcka hela världen med hjälp av motorsporten. Nu har jag snart prickat av alla världsdelar, säger Mikaela, som också får passa på att fylla år i Hongkong, dagen efter VM-avslutningen.

– Det här blir en väldigt fin födelsedagspresent!