KartingRacing

50 kartingförare testade racing på Gelleråsen

Svenska Bilsportförbundets racing och kartingutskott hade bjudit in 500 kartförare till ett ungdomsforum på Gelleråsen Arena. 50 av dessa valde att komma, vilket var en mycket god uppslutning.

Racingutskottets ordförande Claes-Göran Elofsson hälsade alla välkomna och berömde ungdomarna för att alla kom i god tid till mötet. Bengt-Åce Gustavsson, också från Racingutskottet, berättade att han jobbar med information och kommunikation samt uppdatering av hemsidor och dessutom jobbar han som fotograf, journalist och författare. Han berättade även om broschyren som Racing och Kartingutskottet tagit fram. Kartingutskottets ordförande Jo Anna ”JoJo” Axelsson berättade om det fina samarbete som finns mellan karting och racing för att göra övergången från kart till racing så smidig som möjligt.

En representant från NXT Gen Cup berättade om JSM-klassen som är den första el-bilsklassen i Sverige. Man kör med Mini med en elmotor och direktdrift. Man får köra från det år man fyller 15 år.

JSM-klassen Formula Nordic berättade om att de ger en bra utbildning som förarna har stor nytta av när de går vidare i karriären, oavsett om de väljer att fortsätta med formel eller en bil med tak. Man får börja köra från det år man fyller 15 år.

Aquila Formula 1000 är en mindre formelbil som man får köra redan när man är 14 år och de bjuder på täta och spännande race till en låg kostnad. Bilarna är inte så aerodynamiska vilket innebär att de fångar mycket vind, vilket gör det idealiskt att slipstreama. Det blir många omkörningar och en bra utbildning för dem som kör. Många av förarna fortsätter sin utbildning genom att gå till Formula Nordic. Många förare dubblerar med att köra vidare i Aquila bara för att få en bra körträning för en rimlig kostnad, även om de har gått vidare till en annan klass. En intressant detalj är att bilen är uppbyggd av delvis återvunna delar samt mycket aluminium. Drivlinan kommer från en Toyota Aygo. Om man tittar på miljöaspekten på bilen så ligger den ungefär på 40-50 % av en elbil, vilket också är ett gott argument i tiden.

Slutligen informerade SSK om Renault Junior Cup, en enhetsklass för Cliobilar som har körts i många år och är den klass som fostrat flest racerförare över tid. SSK-Serien står för svensk breddracing där inte kostnaderna är så höga. En säsong i Renault Junior Cup kostar endast ca en tiondel av vad en säsong i NXT Gen Cup kostar. Man får köra från det år man fyller 14 år.

Gelleråsen Arenas VD Richard Göransson tackade alla ungdomar för att de deltog i Ungdomsforumet. Richard började med att köra kart och sedan Formel Ford innan han flyttade till England. Sedan kom han hem till Sverige och körde i STCC 2003-2016 och vann SM fem gånger! Hans tips var att det är bra att man börjar i en racingklass där man har råd att köra mycket träning. Det är viktigt med mycket träning i början och det är billigare att göra sina misstag direkt så att man lär sig. Alla kommer att krascha någon gång och då är det bättre att få det avklarat tidigt, innan man hamnar i klasser som är mycket dyrare att köra i.

Leif Lindström informerade om klassen Ginetta som är bra alternativ för alla åldrar till en rimlig peng. Slutligen berättade Anders Conradzon om klassen V8 Thunder Cars som erbjuder hard core racing på traditionellt vis, dvs en V8 på 450 hästkrafter, manuell växellåda och inga elektroniska hjälpmedel. Där är det verkligen förarens skicklighet som blir avgörande. Det är dock ingen klass för nybörjare, men med några års erfarenhet är det ett bra alternativ.

40 av ungdomarna gick den kostnadsfria förarlicensutbildningen under ledning av Jonas Larsén.

Depåboxarna blev som en minimässa där alla kunde komma in och få mer information om respektive klass. Under hela dagen hade förarna möjlighet att få provköra Legends, Aquila, Formula Nordic, NXT Gen, Ginetta, V8 Thunder Cars och Porsche. Störst intresse var det för Legends som hade 60 förare under dagen följt av Aquila med 30. Dagen flöt på mycket bra, det enda som inte var helt bra var vädret. Det var uppehåll på förmiddagen, men sedan var det regn hela eftermiddagen med kraftiga vindar och endast några få plusgrader, men vad gjorde väl det. Det var många glada leenden på de lyckliga förarna som fick känna på racing på riktigt.

Förhoppningsvis får vi se många av ungdomarna på startlinjen i någon racingklass redan nästa år.