Rally

Ekström och Bergkvist kör Dakarrallyt

Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.

Mattias Ekström

Ett legendariskt ökenrally som ställer extrema krav på både team och bilar. Tre välmeriterade team kör för Audis räkning i elektrifierade RSQ e-tron. Mattias Ekström och Emil Bergkvist tar sig åter an utmaningen tillsammans med Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger.

Inför starten i årets Dakarrally har team Audi Sport optimerat varje detalj i Audi RS Q e-tron. Den innovativa prototypen som utvecklats speciellt för ökenrallyn körs med elektrisk drivlina, högvoltsbatteri och energiomvandlare. Ökenrallyt som räknas som världens tuffaste pågår den 5-19 februari och de tävlande kommer att köra nära 790 mil.

Totalt ca 789 utmanande mil med dagsetapper på över 40 mil

Under de 14 dagarna i Saudiarabien körs tolv specialsträckor på totalt 473 mil, inklusive anslutningssträckor blir det hela 789 mil som skall tillryggaläggas. Ofta blir det dagsetapper på över 40 mil på specialsträckorna och det gäller för teamen att vara väl förberedda, både mentalt och fysiskt. Den 11-12 januari körs dessutom en 48-timmarsetapp i det som kallas Empty Quarter, ett område som sträcker sig över ändlösa sanddyner, där de tävlande inte heller kan följa motståndarnas positioner eller ta hjälp av serviceteam.

Audi först med att utveckla en T1U-modell.

Som pionjär inom motorsporten är Audi den första tillverkaren som utvecklat en eldriven modell för Dakarrallyt. Målet var att visa att det går att vara konkurrenskraftig och att även elektrifierade bilar kan ta sig an en av de tuffaste utmaningarna inom motorsporten. Audi RS Q e-tron är utrustad med en elektrisk drivlina med högvoltsbatteri och räckviddsförlängare som körs på det förnybara bränslet reFuel, en kombination som visat sig vara väldigt effektiv. Även om de tidigare åren visat att det går att nå pallplatser, är Dakarrallyt fortfarande oförutsägbart. ”Vi vet vad vi redan har uppnått. Samtidigt ser vi fram emot Dakarrallyt med respekt. Det är en stor utmaning”, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Liksom tidigare år förlitar sig Audi på teamet från Q Motorsport med den erfarna teamchefen Sven Quandt.

Förbättrade detaljer i Audi RS Q e-tron

Audi RS Q e-tron har inför 2024 förbättrats på många områden, inte minst i förarmiljön och på att öka komforten för förare och kartläsare. Många andra nya detaljer kortar underhållstiderna och gör prototypen säkrare, tillförlitligare och bekvämare.

– För mig handlar det om hur vi använder bilen perfekt i sanden. Det hjälper att vi kan köra över sanddynerna utan att behöva växla. Våra konkurrenter är erfarna och snabba. Jag har tränat och tävlat så mycket som möjligt för att vara redo. Emil och jag har fortsatt att öka hastigheten och förståelsen för sporten. Men jag har lärt mig att vara ödmjuk i den här sporten. Det är otroligt långa dagar och så många av dem …, säger mångsidige Mattias Ekström, vinnare av Race of Champions 2023.

Audi RS Q e-tron