Stekhett på Ring Knutstorp

Den heta sommarvärmen håller i sig och det var inget undantag när de historiska racingbilarna skulle köra Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Drygt 200 förare kom till start totalt uppdelade på 13 heat, inklusive Sportvagnsklasserna.

Formel Äldre

Heatet för de allra äldsta bilarna brukar vara välbesökt på Ring Knutstorp varje år, så även i år, även om det inte var lika många bilar som vi har sett tidigare år. Det är både svårt och dyrt att hålla liv i bilar som är antika, men det är väldigt kul att det finns entusiaster kvar som vill hålla igång dem. RHK´s ordförande Hans Hillebrink har köpt sig en Formel Junior i år, som han redan har hunnit köra några race med både här hemma i Sverige och ute på kontinenten (kom t ex tvåa på Monza för någon vecka sedan). Under helgens tävling blev det två segrar till Hillebrink i heatet för de äldsta formelbilarna. Ingvar Malm kom tvåa (FJ) och Peter Kumlin kom trea (Midget). Janne Hansson var bästa förkrigsbil på femte plats med sin fina Bugatti. I andra racet var förkrigsbilarna i sitt esse, för de belade platserna två till sex med Hansson först före Fredrik Bolander och Chuck Bird.

Björn Otterberg, före kraschen i Formel Ford. Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se.

Formel Ford

Formel Ford bjöd på dramatik. Viktor Ljungdahl har varit svårslagen i klassen, men den här gången fick han kämpa för segern. Andreas Martinsson är fortfarande ganska ny i klassen, men han blir snabbare för varje race som går. Nu var han bara 0.9 sekunder efter Ljungdahl i mål. Roland Svensson kom trea. Det är både gamla och unga förare i den här klassen och det är en härlig mix av förare. Det andra racet fick ett tråkigt slut. Redan på fjärde varvet tappade Björn Otterberg kontrollen på sin bil och for av vägen i början av raksträckan. Bilen blev illa tilltygad och Otterberg kördes med ambulans till sjukhus för observation. Otterberg fick stanna över natten och nästa dag mådde han bra, med tanken på omständigheterna. Bilen kräver dock en del översyn, men Otterberg lät hälsa att han hoppas vara med redan på Mantorp igen! Det blev kaotiskt efter racet, som egentligen aldrig fick något riktigt avslut. – Jag såg avåkningen med mina egna ögon och jag måste erkänna att jag blev lite skärrad. Det såg otäckt ut och vi kom av oss lite i tävlingsledningen. Vi fick samla ihop oss för att ta ett beslut så att vi kunde publicera en resultatlista, även om racet blev kort, sa tävlingsledaren Max Dymling. Det publicerades först en preliminär lista efter fyra varv, men denna reviderades sedan till hur listan såg ut efter fem varv, vilket blev den slutgiltiga. Viktor Ljungdahl utropades som segrare före Andreas Martinsson och Henrik Hansson.

Arvid Viktorsson blir allt snabbare med sin Ascona. Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se.

Standard & GT

I Standard & GT 1966-1971 blir Arvid Viktorsson bara snabbare och snabbare. Nu vann han första racet från pole före Claes Hoffsten och Lennart Bengtsson. Hoffsten gav Viktorsson en match och var bara halvsekunden efter i mål. I andra racet hade Viktorsson för bråttom ut ur depån. Han körde över den vita linjen och fick ett ”Drive Through” som straff. Detta sinkade honom givetvis. Lars Weigl kunde därför vinna före Bengtsson och Viktorsson.

I mitten av augusti är det dags för nästa deltävling som körs på Mantorp Park.