Racing

Rantzow, Karlsson, Öhman – Mtechtrion intakt i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Säsongen 2015 mönstrade Mtech Competition Lars-Bertil Rantzow, Thomas Karlsson och Magnus Öhman i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Trion är kvar än.
– Superbra människor, ambitiösa och snabba förare. De bästa partners vi kan ha, berömmer teamchefen Magnus Karlsson.

Gruppbild Mtech Competition.
Förarna frv: Thomas Karlsson, Lars-Bertil Rantzow, Magnus Öhman.
Foto: Jakke Röntynen.

I fyra säsonger har Rantzow, Karlsson och Öhman kamperat ihop under Mtechs tälttak i Porsche Carrera Cup-depån. För dem har teamet med den ytterst rutinerade teamchefen varit ett självklart val. Så även i år. Magnus Karlsson och hans stab fortsätter driva förartrions tre Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
– Magnus är vår hövding. Han är en av Sveriges främsta Porsche-mekaniker och har en strategisk tanke med allt han gör, säger Öhman som kom i kontakt med Karlsson första gången 2006.
Men den lugne norrlänningen har varit med i de här sammanhangen längre än så.
– När det gäller Porsche Carrera Cup Scandinavia är jag nog den ende som jobbat i serien i alla år sedan starten 2004, säger Magnus.
Då var han mekaniker på en av bilarna i Podium Racing. I dag basar han i Mtech Competition där hans stab på 15-17 person driver fyra bilar. Jämte Rantzows, Öhmans och Karlssons bilar sköter teamet dessutom Porsche Sveriges gästbil.
Magnus Karlssons företag Mtech Workshop AB är också Porsche Sveriges tekniska samarbetspartner i Porsche Carrera Cup Scandinavia med bland annat ansvar för reservdelar, besiktning och teknisk support.

Kvartett som trivs 
Magnus Karlsson trivs med sina förare och de med honom – och med varandra.
– Vi har en härlig stämning i teamet och alla uppskattar Magnus som teamledare, intygar Rantzow.
Stockholmaren Magnus Öhman håller med.
– Både L-B och Thomas är fantastiska människor, ödmjuka och trevliga att umgås med. Ingen av oss är av den typen att vi tar plats, men på banan är det ingen som ger sig, säger han och ler.

Öhman utmanar 
Med sina 59 år 2019 är Rantzow den äldste föraren i teamet.
Och snabbast. Åtminstone så här långt.
– Men i år har jag tänkt att han ska få stryk i Masters Cup, säger Öhman med pigg stämma.
Masters Cup är ett mästerskap i mästerskapet för förare övre 40 år – och den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup, 991 II. Premiärupplagan, som kördes 2017, vanns av Rantzow före just Magnus Öhman och Thomas Karlsson. Tre gånger Mtech på pallen.
2018 hade inte Porsche Carrera Cup Scandinavia någon Masters-klass, men nu är den tillbaka igen.
– Att utmana L-B är absolut ett mål från min sida. Det är inte lätt att slå honom, men han ska få bekänna färg, säger Öhman som fick ett rejält lyft i mästerskapet 2018.
Jämte tredjeplatsen i det andra heatet på Nürburgring i Tyskland noterades han för ytterligare sju placeringar bland de fem främsta. Öhman var dessutom kvalsnabb, missade aldrig att slå sig in bland de åtta främsta i Q1 och avancera till Q2.
Vid säsongens slut var han femma i tabellen, hans bästa placering sedan 2014.

Rantzow försiktig 
Rantzow blev sjunde man sedan han inlett säsongen i en 991 I, stått över två deltävlingar och avslutat mästerskapet i en ny 991 II på Rudskogen och på Mantorp Park. Det var också i finalen skåningen noterades för säsongen bästa resultat: trea och femma i kvalet, dubbelfyra i racen.
Fråga vem som helst i Porsche Carrera Cup Scandinavia och alla har mycket stor respekt för Rantzow och hans kapacitet bakom ratten. Speciellt på vått underlag.
Själv väljer han, sin vana trogen, att ligga lite lågt när det ska diskuteras placeringar i såväl race som tabeller.
– I Masters Cup tror och hoppas jag på en placering bland de tre främsta för min del, men det kommer säkert att bli tufft i toppen dit jag absolut räknar både Öhman och Karlsson. De har närmat sig mig i fart och jag är säker på att vi kommer att fightas på banan, säger Rantzow.
Christoffer Bergström, som liksom Öhman kör Porsche GT3 Cup Challenge Middle East under vinterhalvåret, är en annan förare Rantzow nämner som trolig toppkonkurrent.

När det gäller sin konkurrenskraft totalt i mästerskapet är Rantzow än mer förtegen. Ännu är han dessutom inte helt säker på att han kan starta i samtliga sju race.
– Jag kommer att delta i minst fem deltävlingar, kanske hela serien, och min ambition är att köra så mycket som möjligt på helgerna vilket innebär att min målsättning är att i varje tävling avancera till Q2 och därmed få starta bland de åtta främsta i varje race. Och kan jag hålla mig topp åtta är jag nöjd, säger han.

Stora förhoppningar 
Vi bollar över frågan om vad Mtech-trion kan komma att prestera i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 till Magnus Karlsson i stället.
– Om teamchefen får välja tror och hoppas jag på både L-B och Öhman i Q2. Ser man till slutplacering hoppas jag att de, på speed och rutin, ska slå sig in bland de fem främsta. Jag tror att det kan bli ganska jämnt mellan dem.
– Thomas Karlsons kvalstatistik ska vi också försöka förbättra så han får starta längre fram i racen. Lyckas vi med det tror jag absolut på en plats bland de tio främsta i sluttabellen. Jag hoppas till och med på topp sju för hans del, säger Karlsson, som självklart också vill se en önskerepris från 2017 – med tre förare från Mtech Competition överst i Masters Cup-tabellen efter finalen på Mantorp Park.