Racing

Linus Lundqvist snabb i 24-timmarsdebut

Linus Lundqvist sattes på rejäla prov i sin långloppsdebut i en ytterst svårbemästrad upplaga av Daytona 24-timmars i USA, men behöll lugnet i ett regndränkt Florida och navigerade sig effektivt igenom ett brett spektrum av utmaningar.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication

Lundqvist, som kom till start i Daytona via sin seger i Sunoco Whelen Challenge under 2018, fick upprepade gånger flytta sina gränser i en typ av racing som skiljer sig markant från de sprintbetonade formelbilslopp som den regerande brittiska Formel 3-mästaren normalt deltar i.

19-årige Lundqvist representerade det amerikanska teamet Precision Performance Motorsports (PPM) i en Lamborghini Huracán GT3 (#47) som han delade med betydligt mer rutinerade Steve Dunn, Don Yount och förre GP2-föraren Milos Pavlovic i klassen GTD för GT-bilar. Lundqvist kom snabbt in i körningen, och noterade också ekipagets bästa varvtid för hela Daytona-vistelsen i samband med en stark stint i inledningen av det dygnslånga loppet.

Under samma stint uppvisade Lundqvist dessutom en imponerande jämnhet samtidigt som han hanterade den notoriska trafiken som alltid uppstår i långloppssammanhang. När Lundqvist till slut gick i depå hade han inte bara långa stunder varit snabbast av samtliga förare i GTD-klassen, utan dessutom tillryggalagt sitt överlägset längsta körpass dittills i karriären – nästan två timmar (en timme och 52 minuter) i farter på 280 km/h.

-Jag är nöjd med min egen insats här i Daytona och det har varit en mycket lärorik upplevelse, säger Linus Lundqvist. Jag var nyfiken på hur jag skulle hantera allt nytt – bilen, trafiken och de långa passen – men jag måste säga att det gick väldigt bra. Jag var lite sliten i axlarna efteråt, men det gick snabbt över och jag fick ett kvitto på att jag kan köra fort även i ett sådant här sammanhang.

Dessvärre hamnade PPM-gänget senare i problem efter att Pavlovic kolliderat med en Ferrari strax innan midnatt. Sammanstötningen föranledde ett tidskrävande, tre timmar långt reparationsarbete för byte av koppling, och #47 förpassades till en hopplös position i slutet av fältet.

Lundqvist återvände sedan till bilen en andra och sista gång i gryningen, samtidigt som ett kraftigt skyfall drog in över Daytona International Speedway och skapade stort kaos. Lundqvist lyckades med blotta förskräckelsen hålla bilen kvar på banan och undvika problem, men de intensiva vattenmassorna innebar till slut att loppet fick avbrytas två gånger – något som aldrig tidigare hänt i tävlingens 57-åriga historia.

-Det var helt galet där ute i regnet, fortsätter Lundqvist. Det var vattenplaning överallt, till och med bakom säkerhetsbilen, och man såg inte längre än fem meter fram. Jag är glad att jag ens lyckades genomföra det passet med en hel bil. Det var bland det absolut värsta jag varit med om, men också ännu en ny erfarenhet och något jag trots allt kan lära mig av.

PPM-ekipaget klassificerades till slut på 41:a plats totalt och som 20:e i GTD-klassen. Sammanlagt kom 47 bilar till start fördelade över fyra klasser. Även om resultatet uteblev den här gången ser Lundqvist ändå tillbaka på äventyret i Florida med övervägande positiva känslor.

-Vi kanske inte fick med oss något resultat, vilket förstås är tråkigt, men totalt sett har detta varit väldigt värdefullt för mig, avrundar han. Det har varit en heltäckande långloppsdebut där jag fått utmana mig själv på så många plan. Jag har fått köra på torrt, i regn – i massivt regn! – på dagen, på natten, och lärt mig väldigt mycket. Tack till teamet och till Sunoco för den här möjligheten!

Totalsegern i årets upplaga av Daytona 24-timmars gick till Wayne Taylor Racing (Cadillac DPi), med Renger van der Zande, Kamui Kobayashi, Jordan Taylor och den dubble Formel 1-världsmästaren Fernando Alonso i besättningen.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication