Norsa rustas för folkrace

Efter tio år i träda är det åter full fart vid Norsabanan. Ett gäng från Kolsva MS gör om och moderniserar för att redan sista augusti köra en folkracetävling igen.

Foto: Annemo Friberg

Solen gassar och den ena medlemmen efter den andra ansluter. Gräsklippare väsnas, röjsågar lastas ut bilar och vid sekretariatet går Krister Morén och Cristina Pitea igenom gamla färgglada flaggor. En del ordentligt bleka.
– Den här är bara att slänga! Råttorna har haft kalas, så vi får allt köpa tyg och göra en del nya flaggor, konstaterar Morén.

Efter tio år i träda tyckte KjellÅke Svensson att det var dags att iordningställa Norsabanan igen. Han fick stort stöd för sina idéer och banan har fått ny beläggning och delvis ny sträckning. Foto: Annemo Friberg

Totalt har närmare femton personer dykt upp denna arbetskväll. KjellÅke Svensson var på plats redan vid 4-snåret för att klippa det stora depåområdet.
– Inte trodde jag det skulle bli sådant intresse när jag föreslog att vi skulle få fart på Norsabanan igen, säger han.
Men när han, efter många års bortavaro från motorsporten, återvände och föreslog en renässans för Norsabanan, tändes gnistan hos fler. Så istället för en allmän uppfräschning har starten fått ny form, helt ny beläggning har lagts på hela banan och alternativspår är på gång.
– Sedan ska vi ta bort alla gamla vallar som tidigare skymde utsikten för publiken. Alla som vi hoppas kommer och tittar ska se hela banan från åskådarslänten, säger Svensson.

Då för tio år sedan, när Norsa hamnade i malpåse, hade banan dåligt rykte. Den höll inte utan gick sönder och förarna uteblev. Nu har Kolsva MS grävt bort nästan 50 centimeter, sorterat om och blandat ungefär hälften lera och hälften grus till underlaget.
– Det tipset har vi fått av skånska Tomelilla MK och nu ska underlaget bli stenhårt sägs det, fortsätter Svensson.

Vilket kan behövas, för med sex bilar i bredd i startögonblicket blir det trångt när banan smalnar av i slutet av första sväng, som i sig är utdragen nästan som två kurvor i en. Norsabanan körs i vänstervarv, och efter startkurvan väntar en chikan innan det bär iväg upp nedanför fötterna på publiken. Där i yttern anläggs också ett alternativspår, något som de tävlande måste välja att ta en gång per heat.
– Vi hoppas förstås att allt arbete ska ge oss en finfin bana, som förarna uppskattar och att det blir fighter som publiken vill se, säger KjellÅke Svensson.

Redan den 31 augusti är det tänkt att första folkracetävlingen ska genomföras. I framtiden hoppas Kolsva MS kunna använda Norsabanan även till crosskart, sprinttävlingar i rally, regularity och bilorientering.

Ungdomarna Viktor Eriksson och Gustav Pennerborn har nyligen börjat med folkrace, och de är angelägna att hjälpa till för att väcka Norsabanan till liv igen.  Foto: Annemo Friberg
Alla gräsytor ska antingen klippas eller snyggas till med röjsåg. Markus Morén ingår i arbetslaget med röjsåg. Foto: Annemo Friberg
Senast Norsabanan var i bruk fanns det inget alternativspår. Nu är ett sådant på g. Foto: Annemo Friberg

Pin It on Pinterest