Racing

Ny bil och 650000:- i prispengar i Carrera Cup 2022

7-8 maj avgjordes årets första deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu presenterar mästerskapet sina planer för 2022! Ny bil, Porsche 911 GT3 Cup (992), kalender med en deltävling på en Formel 1-bana i Europa, speciell satsning på Porsche Approved Cup och en total prispott på 650.000 kr är några av nyheterna.

Det går undan i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Både på och vid sidan av banan. Två veckor efter årets premiär offentliggör nu mästerskapet planerna för 2022, vilket får betraktas som synnerligen unikt i racingsammanhang och som självklart skapar en trygghet inte minst för mästerskapets alla kunder.

Tidigare i veckan presenterade Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige, flera nyheter inför 2022 på ett digitalt möte för team och förare. Bland annat offentliggjordes en preliminär kalender som förutom tävlingar i Sverige och Norge också innehåller en deltävling på en Formel 1-bana någon stans i Europa.

2018 gästade det skandinaviska mästerskapet Nürburgring där man tävlade tillsammans med förarna i det tyska Carrera Cup-mästerskapet. Initiativet var mycket uppskattat.

– Nürburgring är ett alternativ för nästa säsong också, men vi tittar även på banor som Hockenheim, Red Bull Ring, Zandvoort, Spa och Silverstone, säger Thomas Johansson, sporting director för mästerskapet.

– Oavsett vilken bana och i vilket sammanhang det till slut blir kommer vi den här gången att köra två egna race. Det beror dels på att vi vill kunna erbjuda alla våra förare en plats, oavsett vilken generation Porsche 911 GT3 Cup de kör, nya (992) eller den vi tävlar med i dag (991 II).

Nytt Europaäventyr

Kalendern för 2022 omfattas av totalt sex deltävlingar och sammanlagt 15 race, det största antalet sedan säsongen 2013. Efter en roll-out på Mantorp Park i april månad väntar premiär på Gelleråsen Arena i Karlskoga 13-14 maj och Scandinavian Raceway i Anderstorp 17-18 juni. Drivecenter Arena i Fällfors är tillbaka i kalendern och avgörs 22-23 juli.

Därefter är det dags för Europaäventyret 12-13 augusti innan mästerskapet avslutas på Rudskogen Motorsenter i Norge 16-17 september och på Mantorp Park i månadsskiftet september/oktober.

– I Anderstorp, på Drivecenter Arena och i Norge kommer vi att köra tre race. I övriga deltävlingar blir det två, upplyser Johansson, som också påpekar att kalendern tills vidare är preliminär och att den så kommer att vara fram till dess att Formel 1-kalendern spikas i höst.

Porsche Mobil 1 Supercup är supportklass på F1-tävlingarna i Europa och de kan och vill Porsche Carrera Cup Scandinavia inte krocka med. Sändningarna av Formel 1 påverkar dessutom samarbetet med Viaplay, som kommer att sända från samtliga race i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2022. Det är redan klart.

650.000 kr i prispotten

I och med införandet av nya Porsche 911 GT3 Cup (992) med 510 hästkrafter görs en extra satsning på Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet som 2022 kommer att gälla för de bilar som trafikerar Porsche Carrera Cup Scandinavia i år (991 II).

Porsche Sverige erbjuder förarna i Porsche Approved Cup en lägre startavgift vid anmälan senast den 10 december, däcksupport i form av kostnadsfria racedäck samt en egen prispott på 150.000 kr till segraren i cupen.

Därmed höjs den totala prissumman i mästerskapet från 500.000 kr till 650.000 kr. Precis som i år kommer topptrion i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2022 att dela på 350.000 kr (200.000 kr, 100.000 kr och 50.000 kr), och i teammästerskapet, där Porsche Approved Cup ingår, kan det segrande teamet kvittera ut 150.000 kr.

– Med satsningen på Porsche Approved Cup vill vi bland annat hålla uppe intresset för, och värdet på, bilarna. Vi vill också skapa ett ekonomiskt intressant elitracingalternativ och ett attraktivt inträde in i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin.

Målsättningen är att det jämte tolv nya bilar ska rulla 8-10 stycken Porsche GT3 Cup (991 II) i mästerskapet kommande säsong.

– För 2022 siktar i på 20-22 bilar totalt, den nivå vi var på innan pandemin. Till 2023 är målsättningen 24-26 bilar, säger Wermelin.

Foto: Armin Hadzic