Rally

Safari med Solberg

Petter Solberg deltog i Safari rallyt fyra gånger (1999 – 2002). Han slutade på en femteplats två gånger och bröt två gånger. Världsmästaren från 2003 i rally delar sina afrikanska äventyr med sin 19-åriga son Oliver.

Oliver Solberg (OS): Om du ska ge mig ett råd inför Safari rallyt , vad blir det då??

Petter Solberg (PS): Det kommer att bli en svår och utmanande tävling.Du måste ha tålamod och köra förnuftigt. Nu är inte specialsträckorna lika långa som tidigare, men standarden på vägarna och omgivningen är ungefär densamma. Det finns fortfarande många nästan oframkomliga platser, några väldigt tekniskt svåra partier och fler extremt snabba sträckor. Jag kommer även ihåg att vissa partier var väldigt besvärliga efter att det hade kommit stora mängder regn och gjort stora hål i vägen, ofta på platser där det var naturligt för oss att hålla höga hastigheter. Man tvingas till att tänka helt annorlunda eftersom förhållandena är så oförutsägbara. På vissa ställen är stenarna väldigt stora som ligger i vägen så du måste köra sakta för att kunna passera säkert – för att i näste sekund ge full gas igen.

Vad ser du mest fram emot, Oliver?

OS: Mest av allt hela upplevelsen. Ibland måste jag stanna och tänka lite: jag är bara 19år och lever redan drömmen. Jag känner mig som den lyckligaste personen i världen. Bara att få resa runt och uppleva sådan natur på nära håll, folket och kulturen. Dessutom får jag köra världens snabbaste rallybil mot världens bästa chaufförer. Bara tanken gör så att håret på armarna reser sig.

PS: För oss är Afrika något helt annat än vad vi är vana vid. När du reser dit och tävlar vet du att det kommer att finnas unika upplevelser och minnen oavsett vad. Människorna där är så trevliga och omtänksamma och stämningen runt rallyt är fantastisk. Du kör genom byar, och alla invånare står längs vägen och jublar och vinkar. Det finns människor som inte upplever det vi är vana vid och som inte har det så lätt. Jag minns väl de gångerna vi stannade längs vägarna och invånarna kom fram till oss och erbjöd både mat och dryck. Det gör att man känner en ödmjukhet.

OS: Hur var det första gången du körde Safari rallyt?

PS: Jag hade precis skrivit på kontraktet med Ford och skulle faktiskt köra Rally Finnskog i Norge. Väskan var packad och jag såg verkligen fram emot tävlingen när jag blev uppringd av Malcolm Wilson (teamchef för M-sport Ford), som berättade att planerna hade ändrats. Jag skulle istället köra Safari Rallyt. Det hände sent på kvällen och teamet bokade mig på första flyget till Kenya nästa morgon.

OS: Hur var det där med Thomas Rådström?

PS: Det är en annan historia. Jag var inte där, men anledningen till att jag var tvungen att hoppa in istället för Rådström var att han – öh – halkade på golvet på hotellrummet och bröt benet. Det var åtminstone historien som kom ut. Vad som egentligen hända var att Colin McRae satte in en rugby tackling på Thomas efter att de hade varit ute på middag….

OS: Men reglerna satte stopp för att köra med din vanliga kartläsare?

PS: Phil Mills fick inte var med så jag var tvungen att ta Rådströms kartläsare Fred Gallagher. Fred var helt fantastisk och hade mycket erfarenhet från tävlingen. Han guidade mig under tävlingen och hjälpte mig väldigt mycket. Fred och Malcolm Wilson pratade om att jag körde för fort och för aggressivt. Jag hade inte den nödvändiga respekten för vägarna, bilen och situationen. Fred fick mig att sakta ner ganska mycket. Han förklarade allt på ett förnuftigt sätt och var väldigt ödmjuk, det uppskattade jag verkligen. Vi hamnade på en femte plats, ett helt fantastiskt resultat. Teamkamraten Colin McRae vann tävlingen, jag kände mig som en viktig del av teamet. Colin hamnade i trubbel efter att ha fastnat i ett vattenhinder, jag kom efter honom och stannade för att hjälpa. Tillsammans lyckades vi få bilen ur vattnet och vidare i tävlingen. Det var viktigt för mig att veta att jag hade hjälpt Colin och teamet till seger. Jag slutade också på en femte plats året därpå, men med Subaru var det två brutna tävlingar; 2001 tappade vi ett hjul och tävlingen 2002 förstördes av motorproblem.

OS: Är Safari Rallyt det svåraste tävlingen du någonsin kört?

PS: Det var annorlunda. Värmen är utmattande ja, men höga hastigheter hjälper till att få bra luftflöde i bilen. På det viset är det mycket bättre än till exempel på Cypern, där är hastigheterna mycket lägre. Vi hade även en helikopter över oss hela tiden. Phil läste noterna som vanligt, men jag fick dessutom varningar från helikoptern om en hjord elefanter eller giraffer fanns framför oss i terrängen. Helikoptern försökte skrämma bort djuren från vägen och om inte det funkade fick jag information om jag skulle hålla till höger eller vänster för att undvika dem. Vi körde även på vägar som var öppna för annan trafik, och ibland passerade vi bussar och andra transportmedel. Lyckligtvis är inte det inte längre så utan vägarna stängs nu av.

Tidschema Safari rallyt

Torsdag 24. juni
SS1 Superspecial Kasarani 4,84 km kl. 1408

Fredag 25. juni
SS2 Chui Lodge 1 13,34 km kl. 0809
SS3 Kedong 1 32,68 km kl. 0905
SS4 Oserian 1 18,87 km kl. 1018

SS5 Chui Lodge 2 13,34 km kl. 1346
SS6 Kedong 2 32,68 km kl. 1442
SS7 Oserian 2 18,87 km kl. 1555

Lördag 26. juni
SS8 Elmenteita 1 14,67 km kl. 0808
SS9 Soysambu 1 20,33 km kl. 0908
SS10 Sleeping Warrior 1 31,04 km kl. 1022

SS11 Elmenteita 2 14,67 km kl. 1405
SS12 Soysambu 2 20,33 km kl. 1508
SS13 Sleeping Warrior 2 31,04 km kl. 1622

Söndag 27. juni
SS14 Loldia 1 11,33 km kl. 0726
SS15 Hells Gate 1 10,56 km kl. 0838
SS16 Malewa 9,71 km kl. 1045
SS17 Loldia 2 11,33 km kl. 1125
SS18 Hells Gate 2 10,56 km kl. 1318