Dags för final i Extreme E

Sista loppet körs i England i helgen. Det avslutande racet kommer att live-sändas i hela Europa. Den åtråvärda titeln i den första Extreme E-säsongen står nu på spel.

Molly Taylor/Johan Kristoffersson, Rosberg X Racing, på Sardinien.

Efter en dramatisk start i Saudiarabien, en teknisk, krävande bana i Senegal, isen på Grönland och ett regnigt lopp vid Italiens kust så är det nu dags för säsongsfinal i England den 18-19 december. På Englands sydkust, närmare bestämt i Dorset County, kommer den första mästaren i Extreme E-historien att koras.

Den så kallade ”Jurassic Coast” – uppkallad efter sina många kalkstens- och kritformationer – sträcker sig över 100 kilometer mellan Exmouth och Bournemouth och har funnits med på UNESCO.s världsarvslista sedan 2001 på grund av sin geologiska betydelse. New Forest National Park ligger bland annat i närheten. Loppen kommer att avgöras på en militärbas där lera, sand och grus kommer att dominera banan.

– Med temperaturer strax över nollan, med vindbyar och en luftfuktighet som för närvarande är över 90 procent kommer teamen att behöva hantera väldigt obekväma förhållanden, säger Sandra Roslan, som ansvarar för projektet på Continental. Med tanke på den extremt varierade terrängen kommer däcken och bilarna att sättas på prov ännu en gång.

På plats väntar sektioner med snabba nedförsbackar och smala, slingriga delar samt breda partier som erbjuder olika idealspår och omkörningsmöjligheter. Tävlingen kommer att direktsändas av olika europeiska TV-bolag båda dagarna. Kvalomgångarna startar på lördag kl 11:00 och semifinalen körs sedan på söndag från kl.11. Avgörandet tar därefter plats på söndag kl. 16:00. Finalen var ursprungligen tänkt att köras i Tierra del Fuego, men tvingades flytta till Europa på grund av covid-19-läget i världen.

I tävlingen har motorsport-giganter från en mängd olika discipliner möts i kampen om mästartiteln. Rosbergs team, X Racing, och Lewis Hamiltons team, X44 är inför den sista tävlingen på första respektive andra plats där världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson och den tidigare australiensiska rallyvärldsmästaren Molly Taylor toppar tabellen med en ledning på 16 poäng före rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez, etappsegrare i årets Dakarrally. 16 poängs ledning är dock långt ifrån någon garanti. Vart och ett av de fem högst placerade teamen plockade hem mer än 20 poäng vid den föregående Island X Prix-tävlingen på Sardinien. Hamiltons X44-team plockade in hela 29 poäng. Bakom totalledarna finns det sedan fyra team som har chans att ta hem tredjeplatsen. Timmy Hansen och Catie Munnings från Andretti United-teamet ligger bara en poäng före Kevin Hansen och Continentals ambassadör Mikaela Åhlin-Kottulinsky från Formel 1-världsmästaren Jenson Buttons JBXE-team. Nio poäng därefter återfinns ABT Cupra XE-teamet med Mattias Ekström och Jutta Kleinschmidt, som i sin tur ligger fem poäng före Carlos Sainz och Laia Sanz från ACCIONA | Sainz XE-teamet.

Alla team startar med elektriska SUV:ar som har fått namnet ODYSSEY 21. Dessa extraordinära fordon mäter 440 cm på längden, har en bredd på 230 cm och en höjd på 186 cm – ungefär samma mått som SUV:ar som finns att köpa på marknaden. SUV:arna är tillverkade av racingtillverkaren Spark Racing Technology och besitter 544 hk och en vikt på endast 1650 kg. Som jämförelse har en genomsnittlig Dakarrallybil cirka 300 hk och väger mer än två ton. ODYSSEY 21:s accelerationsvärden är också imponerande. SUV:en drivs av två elmotorer och accelererar från stillastående till 100 km/h på bara 4,5 sekunder. E-SUV:arna kan också ta sig upp för lutningar på runt 55 grader. För att överföra de enorma kraftresurserna till banan på ett säkert sätt under alla förhållanden och i olika klimatzoner förlitar sig samtliga team på de 37-tums CrossContact Extreme E-racingdäck som har specialutvecklats av Continental för serien.