Racing

Fantastisk avslutning på säsongen i Falkenberg

Den Racerhistoriska Cupen körde sina avslutningsrace för året i Falkenberg under Falkenberg Classic. Det var även final för Riksmästerskapet i Historisk Racing. Vi bjöds på många rafflande och spännande race men även lite ostadigt väder med några små regnskurar som poppade upp då och då under helgen.

Spännande situation när Johan Lund snurrade i Ginstkurvan och passerades av Jan Lindqvist och Richard ”Lillen” Persson.

Formel Vee

Formel Vee fick delas upp i två heat eftersom de var så många som hade anmält sig. De äldre bilarna i kategori B i ena heatet och de lite nyare i kategori C i det andra heatet. Vilka race Formel Vee-förarna bjöd på! Speakern var nästan hes när dagen var över och han tyckte att om vi bara skulle köra Formel Vee hela dagen skulle det komma 10 000 åskådare!

Kategori B var först ut och det blev hård kamp från start mellan Rasmus Bencsik, Anders Tjärnlund, Magnus Rugsveen och Thomas Lundström. På Falkenbergs korta bana blev det snart varvningar och tyvärr blev det lite för trångt på baksidan. Anders Bertilsson fick en knuff och gick hårt in i vallen. Det såg otäckt ut, men han klev ur bilen relativt oskadd. Det var bara lite ömma revben. Reine Bergström gick också av banan och körde in i en däcksvall och skadade styrningen. När de skulle bogsera bort honom var inte bogseraren klar över bilens kondition. Bergström försökte styra, men bilen gick åt ett annat håll och när bärgaren drog så hamnade bilen upp och ned! Säkerhetsbilen kom ut så att man kunde ta hand om Bertilsson och hans bil, sedan fortsatte kampen. Bencsik fick en liten lucka och kunde knipa segern. Ett par sekunder bakom honom var det trångt över mållinjen när Tjärnlund tog hand om andraplatsen före Rugsveen och Lundström.

Det andra racet blev också spännande med samma förare i topp som kämpade hårt om platserna. Anna Lund tappade greppet, for in i en vall och drog på sig en lättare hjärnskakning. Kampen fortsatte och Bencsik lyckades återigen skapa sig en liten lucka i slutet av racet och han kunde gå i mål som segrare för andra gången denna helg. Det var kamp om de andra pallplatserna in i det sista. Tjärnlund kom tvåa och Lundström trea. Tjärnlund vann klassen totalt före Bencsik och Lundström.

Efter denna gastkramande inledning på helgen var det dags för Kategori C ett visa vad de gick för. Det blev om möjligt ännu mer spännande! Håkan Green tog pole och han tog starten. Han jagades dock intensivt av Johan Lund, Pontus Bencsik, Richard ”Lillen” Persson, Robert Lindholm, Jan Lindqvist och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson. Det var en tät klunga som bytte positioner med varandra hela tiden. Efter några varv lyckades Green rycka åt sig en liten lucka medan kampen fortsatte bakom honom. Ytterligare några varv senare lyckades även Lund slita sig loss från klungan och höll en säker andraplats. Ett par varv från mål lyckades klungan fånga in Green och Lund. Det blev ett par gastkramande varv på slutet där till sist Lund knep segern precis framför näsan på Bencsik och Green. – Jag tappade orken i motorn på slutet och kunde inte hålla emot när klungan kom. Det är troligen ett lager som har gett sig, sa Green och visade upp spån i oljan. Man kan konstatera att det inte alltid är guld som glimmar…

Efter tre otroligt spännande heat var frågan vad som skulle hända i det fjärde och sista heatet? Det började regna strax innan start för att öka på spänningen ytterligare. Bencsik tog ledningen direkt i starten, men redan efter ett halvt varv snurrade han och fick början om från kön. Lund övertog ledningen och började bygga upp en lucka till resten av fältet, men då körde Lindholm av och säkerhetsbilen kallades ut. Lund var het på gröten och höll nästan på att köra om säkerhetsbilen när den var på väg av banan! Lund fick direkt en lucka till övriga fältet, men när han kom fram till Ginstkurvan tappade han allt fäste och snurrade. – Det måste ha varit lite oljespill, för så halkigt var det inte i den kurvan tidigare i racet, sa Lund som lyckades komma i gång ganska snabbt. Lindqvist och Persson tampades om ledningen medan Lund jobbade sig upp genom fältet. Det gick brett i kurvorna på den hala banan. Lindqvist lyckades hålla undan och vinna före Persson och Lund tog sig ända upp till tredjeplatsen i mål! Lund vann klassen totalt före Green och Lindqvist. Lund blev även Riksmästare före Rasmus Bencsik och Tjärnlund.

Johan Lund blev Riksmästare i Formel.

Formel Ford

Nicklas Nilsson kom till Falkenberg som totalledare av RHK-tabellen, men han visste redan på förhand att slaget var förlorat eftersom det var för få förare anmälda i hans Formel Ford-klass i finalen för att han skulle kunna ta full poäng. Nilsson gjorde vad som krävdes av honom, nämligen att han vann första heatet, närmast uppvaktad av Formel Vee-D-föraren Hans Hillebrink. Peter Carlsson kom trea totalt och tvåa i Formel Ford före Michaela Månlycke. Regnmolnen låg tunga över banan när förarna startade det andra racet. För Formel Ford-förarna hade det ingen betydelse om regnet skulle komma eftersom de kör på mönstrade däck, men det skulle bli värre för Hillebrink och Lund som körde på slicks med sina Formel Vee-bilar. Några varv in i racet kom mycket riktigt regnet och för att inte orsaka någon olycka kallade tävlingsledningen genast ut den röda flaggan och heatet avbröts. Det blev bara en kort skur. Bilarna rullades ut igen och heatet startades om. Banan var våt, men regnet hade slutat. Hillebrink och Lund behöll sina slicks, men fick det halkigt. Nilsson ryckte åt sig en ordentlig ledning och han vann med 18 sekunder till godo till Carlsson. Bo Johborg gjorde sitt livs race och tog tredjeplatsen. Nilsson vann sin klass, men tappade som väntat totalsegern i RHK-Cupen…

Formula Slicks

Formula Slicks var ovanligt tunn denna gång. Torgny Johansson kunde vinna enkelt. Thomas Rådmyr kom tvåa och Peter ”Lill-Orsa” Bohlin kom trea i första heatet. Alexander Weiss kom tvåa i andra före Joakim Broström.

1000cc Cupen

1000cc Cupen visade också stor kampvilja och glöd. Hans Beckert tog ledningen från pole, men han utmanades snart av Jonas E Pölda. Det märktes att Beckert blev stressad för han började köra defensivt och gjorde även några små misstag. Det räckte för att Pölda skulle ta sig förbi. Beckert försökte förtvivlat att återta ledningen, men Pölda höll ut och vann före Beckert. Tobias Wijk tog tredjeplatsen efter uppvaktning av Roger Håkansson som slutade fyra. Det saknades inte spänning i E-klassen heller. Gustaf Stenquist märkte till sin fasa att bilen inte gick rent på uppvärmningsvarvet. Han gick i depå redan efter ett varv och tänkte bryta, men så fick han se att laddmätaren visade på 16 volt. Han provade då att lägga på mer belastning genom att slå på helljuset och då sjönk mätaren och bilen började gå normalt. Stenquists lycka var att det blev ett par avåkningar på första varvet som gjorde att säkerhetsbilen kom ut. Stenquist lyckades precis komma ut ur depån innan säkerhetsbilen passerade. Inte nog med att han slapp förlora ett helt varv, han fick även chansen att köra ikapp fältet. Under tiden han körde ikapp fältet satt han och laborerade med strömförbrukningen för att hitta lagom läge för att motorn skulle gå så bra som möjligt. När säkerhetsbilen släppte fältet var Stenquist beredd att börja sin uppkörning. Han tog sig upp genom fältet och lyckades vinna klassen före Tobias Svanberg, som körde sitt snabbaste race någonsin. Peter Svensson kom tvåa.

Vi fick se exakt samma scenario i andra racet. Beckert tog ledningen från pole, men utmanades och förlorade igen mot Pölda. Segermarginalen var endast en halv sekund så de var jämna hela loppet igenom. Wijk och Håkansson hade en ännu tuffare kamp i andra racet och den här gången blev den mera fysisk. Det byttes färg och det blev bucklor på båda bilarna. Till sist blev Wijk vänd av Håkansson och därmed var lyckan slut för dem båda. Lars Jameson tackade för den bjudningen och tog tredjeplatsen. Tack vare sin dubbelseger i finalen lyckades Pölda vinna RHKs 1000cc cup i kategori F före Beckert och Jameson.

Stenquist konstaterade att hans generator var skadad för den var skållhet efter första racet. Han hade ingen i reserv så han kopplade helt enkelt bort den och körde endast på batteriet i andra racet. Det räckte för att vinna före Svanberg och Mats Berglind. Stenquist blev historisk då han gick segrande ur samtliga tävlingar i år. Han vann 1000cc Cupen i kategori E, han blev Riksmästare i standard och han vann RHK-Cupen totalt!

Standard före 1965 över 1000cc

I det stora standardvagnsheatet startade Beckert från pole igen. Han tog ledningen, men tappade den efter ett tag till Anders Jensen som hade startat en bit ned i fältet. Jensen höll undan och vann före Beckert och Mattias Ståhlberg. Andra racet blev väldigt spännande. Jensen utmanades av inte mindre än fem kojor med Martin Andersson, Per Skårner, Bengt-Åke Bengtsson, Mattias Ståhlberg och Kevin Bengtsson. (Beckert tvingades tyvärr bryta

redan efter ett varv.) Det blev till sist Andersson som vann före Jensen och Skårner.

GT före 1965

I GT-heatet stod Rolf ”Myggan” Nilsson i pole med sin nybyggda Lotus Elan. Det blev dock ingen seger för ”Myggan” denna gång då han tvingades bryta mot slutet av loppet. Det blev i stället Jan Hellberg som klev fram och vann med sin Marcos 1800 GT. Bengt-Åke Bengtsson kom trea. Hellberg var i sitt livs form för han vann andra racet också före ”Myggan” och Tommy Bencsik. Det var Bencsik som vann klassen och han blev dessutom Riksmästare i GT.

Standard & GT 1966-1990

I det nyare standardvagnsheatet tog Anders Berger ledningen från pole. Han lyckades få en lucka till det övriga fältet som bara växte. Han vann heatet före de danska bröderna Mads och Per Leth Sörensen. I klassen för bilar mellan 1966-1971 vann Jonas Bengtsson före Arvid Viktorsson och Josef Viktorsson. Heatet innehöll 24 bilar. Eftersom det var så stort heat där dessutom halva gänget kör på slicks och andra halvan på mönstrat beslöt tävlingsledningen att dela upp heatet till andra racet, eftersom det fanns tid för det. I heatet för bilarna mellan 1972-1990 körde Per Leth Sörensen sönder en drivaxel på uppvärmningsvarvet. Brodern Mads gjorde en kanonstart och ryckte genast åt sig en ordentlig ledning. Berger körde ikapp honom, men hade inte en chans att komma förbi. Mads start hade varit lite för bra varför han fick fem sekunders tidstillägg för tjuvstart. Berger vann därför heatet före Mads och Claes Andersson.

I det andra heatet för bilarna mellan 1966-1971 blev det en ny kamp mellan Jonas Bengtsson och Arvid Viktorsson. Bengtsson med sin stora Corvette kunde sträcka ut på de lite rakare partierna medan Arvidsson i sin Opel GT hängde på som en bålgeting i de kurvigare partierna. Bengtsson vann till sist före Viktorsson med Bo Warmenius på tredjeplatsen.

Text och foto: Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Jonas Bengtsson vann båda heaten i Standard och GT 1966-1971, men han lyckades aldrig skaka av sig Arvid Viktorsson…