Formtoppad Kristoffersson till Portugal

Med en seger på Nürburgring i bagaget åker Johan Kristoffersson till Vila Real i Portugal för den sjätte deltävlingen i WTCR. Kristoffersson och hans team Sébastien Loeb Racing har visat klart stigande form de två senaste tävlingshelgerna.

Foto: Clement Marin / DPPI

− Det skulle vara friskus med en pallplats för tredje racehelgen i rad, men det är också viktigt att samla poäng utan att ta alltför stora risker, säger Johan Kristoffersson och tänker på att helgens bana, Circuito Internacional de Vila Real, är en stadsbana utav avåkningszoner.
− Sätter man bilen i räcket i första racet så blir det troligtvis inget race två och tre. Det blir en utmaning att lära sig banan snabbt. I och med att det är räcken hela vägen finns inte så många referenspunkter och eftersom det är en stadsbana kan man aldrig åka och testa där.

Den kuperade knappt fem kilometer långa slingan i norra Portugal är en ny bekantskap för Johan, men han är av hävd snabb på att anpassa sig till nya förutsättningar.
− Det kommer att vara stor skillnad från första till sista varv. I och med att banan blir så mycket snabbare gäller det att hänga med i set-upen.

Volkswagen-teamet har de senaste veckorna hittat farten för att vara med i tempot. Lön för mödan på allt arbete som har lagts ner.
− Vi lär oss mer och mer. Fönstret vi jobbar i blir mindre och mindre. Att mina båda teamkompisar kvalade etta och tvåa på den här banan förra året gör också att vi har en del information att gå på.
Rob Huff och Mehdi Bennani var med långt fram i Portugal förra året. De senaste två deltävlingarna är det däremot de två nykomlingarna som har lyckats bäst i teamet. Såväl Kristoffersson som Benjamin Leuchter har stått på pallen på Zandvoort och Nürburgring.
− Det har gått riktigt bra för mig och Benny.

Efter senaste tävlingen har Kristoffersson hunnit med att bli sprintmästare i rally hemma i Sverige. Ännu en seger att lägga till den långa meritlistan.
− Segrar kan man bevisligen inte få för många av, säger Johan med ett skratt och fortsätter:
− Det kändes bra att kunna vrida ur allt som fanns i vår bil och ta hem en tuff kamp.

En del lediga dagar har det också blivit, vilket betyder tid för fysisk träning.
− Jag har cyklat i två dagar, mellan sex och nio mil per gång. Det brukar bli pass på två-tre timmar. Och så ett löppass på ett par timmar.
Den fysiska kapaciteten behövs i en pressad tävlingsmiljö, ofta i höga temperaturer.
− I racen utomlands är det ofta varmt och påfrestande och jag känner att den fysiska kapaciteten behövs. I en tät fight ute på banan kan man komma upp i 180 i puls, berättar Kristoffersson.

Kunskapen om fysisk träning har han med sig från den tidigare längdåkningskarriären. En stark kropp kan också behövas när det smäller, som när han kraschade in i räcket i det sista racet på Nürburgring. Johan har nu inga känningar efter den våldsamma smällen.
− Det gick väldigt bra faktiskt. Jag var ordentligt stel i tre dagar, men sedan blev det snabbt bättre, säger Johan, som blev passiv passagerare i över 200 km/h.

Med en frisk kropp tar han sig an helgens WTCR-race, faktiskt med en fläkt av rallycross.
− Vi ska köra jokervarv en gång per race. Det är enda banan som det är så, men jag tror det kan vara ett bra inslag för att skapa nerv i racen på en annars ganska trång stadsbana.

Pin It on Pinterest